Brněnské divadlo Husa na provázku uvede v pátek v pražské premiéře inscenaci Trapná muka. Režisér a autor dramatizace Jan Mikulášek v ní spojil ranou povídkovou tvorbu Karla Čapka ze sbírek Boží muka a Trapné povídky. Po loňském Hordubalovi jde o druhý díl cyklu Čapek na provázku, jehož cílem je představit dílo slavného spisovatele a dramatika v novém světle. Pražské uvedení v divadle Archa dělí jen týden od premiéry na domovské scéně v Brně.

"Chceme Čapka objevit mladé generaci. Chceme v něm najít věci nejniternější, nejosobnější a nejhlubší," říká dramaturg Josef Kovalčuk. Cyklus Čapek na provázku završí v příští sezoně inscenace Život a dílo skladatele Foltýna v režii Vladimíra Morávka.

Hostování brněnského souboru se však neomezí jen na premiéru. Soubor Husy na provázku od včerejška v Arše uvádí i další tituly ze svého repertoáru. Ještě dnes zahrají Maestra a Markétku, adaptaci Bulgakovova románu v režii Vladimíra Morávka.

Ve čtvrtek představí loňskou čapkovskou adaptaci Hordubala s expresivním podtitulem Ach, stůl, židle, světlo a sloup, kterou režíroval Jan Antonín Pitínský.

Představení Trapná muka charakterizuje nezvyklá scéna navržená výtvarníkem Markem Cpinem. Jde o průřez třípatrovým domem s osmi místnostmi. Scéna tak umožňuje divákům sledovat několik situací v jednom okamžiku.

Režisér Mikulášek použil v představení jedenáct Čapkových povídek, například příběhy Čekárna, Peníze, Uražený, Ztracená cesta, Nápis a Otcové. V představení vystupuje například Andrea Buršová, Michal Dalecký, Vladimír Hauser, Ivana Hloužková a Martina Krátká. Každý z herců zosobňuje dvě nebo tři postavy.

Povídky ve sbírkách Boží muka a Trapné povídky pocházejí z let 1913 až 1916, respektive 1918 až 1920. Tehdy mladý autor v nich uvažoval o záhadách lidské duše, osudových náhodách a smyslu lidské existence.