Na stavbách silnic a mostů v Česku se používají padělané materiály, které mohou ohrozit jejich bezpečnost. Neexistuje řádná nezávislá kontrola prováděných prací a lobbisté blokují přijetí norem, které by dodavatele donutily odvádět kvalitní práci.

Vyplývá to ze zprávy, kterou v pondělí projednávala  Národní ekonomická rada vlády (NERV) v pracovní komisi pro boj s korupcí.

Studie, kterou vypracovala poradenská firma Mott MacDonald, upozorňuje například na to, že  firmy, které vypracovávají zadání veřejné zakázky pro stavbu či opravu silnic, často současně pracují i pro toho, kdo zakázku dostane.

"Je to stejný projektant,“ říká Miloslava Pošvářová z Mott MacDonald, která studii zpracovávala. Vede to k tomu, že společnost provádějící zakázku může snadno zvýšit její cenu k čemuž využívá tak zvané nadpráce.

Když se vyskytnou na stavbě problémy, které mohou vést ke zvýšení její ceny, firma provádějící zakázku se obrátí na projektanty, kteří vypracovávají tak zvanou realizační dokumentaci. Ti si zvýšení kvůli změně v projektu nechají schválit od projektantů, kteří měli na starosti tak zvanou zadávací dokumentaci.

Protože jde o jednu firmu a zároveň lukrativní byznys. "Za realizační dokumentaci stavby, tedy práci pro firmu provádějící zakázku dostávají projektanti více peněz než za tzv. zadávací dokumentaci, kterou dělají pro stát. Cena projektu za realizační dokumentaci se většinou platí jako procento z objemu projektu," vysvětluje Pošvářová. Zvýšenou cenu pak zaplatí stát.

Chybí kontrola

Studie upozorňuje i na to, že kvalitu stavby silnic a dalších dopravních staveb nikdo pořádně nekontroluje na místě. Dodavatelé tak mohou používat výrobky, které jsou levnější a neodpovídá normám.

"Dělají se například repliky, padělky svodidel nebo betonářské oceli pro tunely a mosty,“ říká Pošvárová. Svodidla pak nemusí vydržet takový náraz, jaký by měla, a u mostů může po určité době dojít k havárii.

Když zaměstnanci státu zjistili na stavbě problémy, často stejně nedošlo k žádné reklamaci. Případně na závady přijdou, až když je pozdě. Další materiál NERV uvádí několik příkladů: na obchvatu u Jablunkova musel být dán do šrotu most za 60 milonů korun.

Na Pražském okruhu byl zaplacen dodavatelem most v prvotřídní kvalitě, ačkoliv není kvalitní a hrozí ohrožení jeho statiky. Problémy jsou i u mostu na D1 u Píště.

Studie také upozorňuje na provázanost u oprav mostů. Podle zprávy jedna soukromá firma vede centrální evidenci mostů, navrhovala mosty k opravám, a někde zajišťovala i projekt na opravu mostu, stavební dozor, prohlídku po opravě a nakonec i zatěžkávací zkoušku. Výsledkem byla nulová kontrola.

Ačkoliv studie neuvádí jméno firmy, mělo jít o společnost Pontex. Ta ale už podle svého ředitele Václava Hvízdala od poloviny loňského roku evidenci nevede. "Navíc nemůžeme ovlivnit pořadníky oprav mostů,“ tvrdí Hvízdal.

NERV má návrhy na zlepšení

Materiály NERV obsahují i návrhy, jak stávající stav změnit. Podle Pavla Kohouta, šéfa podskupiny NERV pro boj proti korupci a poradce strany Věci veřejné jde o podpůrný materiál pro rozhodování Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypracovaný pod záštitou ministra dopravy.

Návrhy na změnu systému a zlepšení kontroly by se tak mohly odrazit u zadávní zakázek na stavbu silnic a mostů v budoucnu.