Skupina Škoda Auto v číslech

 Údaje k 31.12.2010

 

 

Počet prodaných vozů: 762 600

Obrat: 220 mld. Kč

Zisk po zdanění: 8,8 mld. Kč

Počet kmenových zaměstnanců:

24 714

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto od dubna zvýší tarifní mzdy i osobní ohodnocení o čtyři procenta. Zároveň vzrostou jednorázové platby zaměstnancům, píše v dnešním čísle týdeník Škodovácký odborář.

,,V první řadě chci říct, že jednání byla korektní. Během nich nedošlo k ničemu, co by stálo za zmínku," řekl serveru iHNed.cz předseda Odborového svazu KOVO Josef Středula, který u nich byl přítomný. ,,Ten výsledek je k oboustranné spokojenosti, jak zaměstnanců, tak vedení firmy," dodal.

Vyjádření automobilky zjišťujeme.

Zaměstnanci mohou být spokojeni

Odbory se s vedením firmy domluvily na zvýšení příplatků za noční práci, nucený takt, práci v odpolední směně, ztíženém pracovním prostředí a nestandardních podmínkách. Automobilka podle nové smlouvy zaměstnancům o 100 korun zvýší příspěvek na penzijní připojištění.

Obě strany se podle odborů dohodly na výrazném nárůstu variabilního bonusu za hospodářské výsledky loňského roku. Zaměstnanci za ně celkem obdrží 21.000 korun. V této částce je i záloha bonusu za letošní hospodaření. "Tyto částky včetně zálohy bonusu jsme zkumulovali tak, aby pro zaměstnance fungovaly hned, aby je dostali v mimořádném termínu nejpozději do 15. dubna," uvedl v týdeníku šéf odborářů Jaroslav Povšík.

Součástí nové kolektivní smlouvy bude také navýšení počtu tarifních zaměstnanců se smluvní mzdou.

,,Škoda Auto vloni dosáhla vynikajících hospodářských výsledků. Nejenže se vyrobil rekordní počet aut, ale bylo také dosaženo výrazného zvýšení zisku. Reakce odborářů, že i oni chtějí aby byli za tyto výsledky náležitě odměněni jsou proto logické," sdělil serveru iHned.cz odborník na automobilový průmysl Vladimír Rybecký.

Vyjednávání se neobešla bez problémů

Na růstu mezd se odbory po dlouhých jednáních dohodly s vedením automobilky minulý týden, detaily ale dosud tajily. Už v polovině března nabídlo vedení zaměstnancům růst tarifů o 3,5 procenta. To ale odborům nestačilo, hrozily dokonce stávkou.

,,Velmi podobný vývoj jako ve Škodě je v poslední době i v Německu v rámci koncernu Volkswagen. Také tam se pravidelně vedou bouřlivá jednání a hrozí se stávkami a nakonec se obvykle dospěje k rozumnému kompromisu, kdy trochu ustoupí obě strany a dohodnou se na tom, co se dá očekávat předem," dodal Rybecký.

V loňském roce se obě strany domluvily na růstu tarifních mezd o 2,7 procenta.

Vedení chce vyšší produktivitu

Škoda Auto patří k největším zaměstnavatelům v Česku, k letošnímu 1. lednu v ní pracovalo 23.558 kmenových zaměstnanců.

Podle nedávného vyjádření šéfa automobilky Winfrieda Vahlanda bude automobilka muset zapracovat na zvýšení produktivity. Odsun výroby z Česka ale kvůli relativně silné koruně podle něj nehrozí.

Se zvýšením produktivity počítají i odbory. ,,Pro nás je samozřejmě důležité, aby byla zabezpečena budoucnost firmy, aby se dále rozpínala, aby ty trhy, které v dlouhodobé strategii automobilky jsou, tak aby Škoda obsadila. A my jsme připraveni k tomu samozřejmě přiložit ruku k dílu. Samozřejmě víme o tom, že se jedná i o zvýšení produktivity práce," vysvětlil Středula.

Vyjednáváním není konec

Vyjednávání mezi odbory a automobilkou ale nejsou u konce. Odbory ještě budou s vedením mladoboleslavské automobilky jednat o zavedení osmnáctisměnného modelu. Podle Povšíka se obě strany musí dohodnout na příplatcích za práci v nových směnných modelech a na bezpečnostních přestávkách. Tato diskuse však byla oddělena od mzdových jednání. "Dokud se vše nepodaří sepsat, nemůžeme jásat," dodal Povšík.