Společnost Skanska se dostala do ostrého sporu se státem. Ministr dopravy Vít Bárta předminulou neděli v České televizi označil Skansku za firmu, která je v jeho resortu "největší dodavatel, který nám zároveň nabídl nejmenší slevy a má největší reklamace". Bárta zároveň na reklamovaných úsecích silnic nechal rozmístit cedule s nápisem "Zde stavěla Skanska" a výši případných oprav odhadl až na miliardu. "Naprosto odmítáme, že bychom měli reklamace ve výši miliardy nebo stovek milionů," říká v rozhovoru pro HN Dan Ťok, šéf největší stavební firmy v zemi.

HN: Ministr Bárta vás přitlačil ke zdi. Označil jste jeho postup za šokující a vyzval ho k nápravě. Opravdu necítíte z vaší strany pochybení?

Ne. Dodnes jsme nenašli vysvětlení, proč se ministr dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pustili právě do nás, proč s námi komunikují ultimativním způsobem přes média a proč zveřejňují nepravdivé informace. Připadáme si teď jako terč.

HN: Podle vás si tedy ministerstvo na vás zcela bezdůvodně zasedlo a všechny vaše zakázky jsou v naprostém pořádku?

Nikdy jsme neříkali, že Skanska je dokonalá společnost, která dělá všechno dobře. Ale je to poprvé, co takto komunikujeme se zákazníkem, což je pro nás naprosto nepochopitelné. Děláme spoustu práce - i v těžkých podmínkách. Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Když chybujeme, protože jsem také lidi a děláme s lidmi, tak se k tomu stavíme čelem a opravíme to na vlastní náklady. Velice rádi se vrátíme ke standardnímu řešení reklamací.

HN: Jak teď chcete postupovat?

Zatím jsem napsal dopis řediteli ŘSD panu Švorcovi, ve kterém ho žádám, pokud je opravdu tak nespokojen s naším přístupem k reklamacím, abychom sestavili společnou skupinu odborníků, která se bude týdně scházet a řešit jednu závadu za druhou co možná nejrychleji.

HN: O odstranění cedulí jste nepožádal?

Ano, to je ve druhé části dopisu. Jde o poslední výzvu, aby je dali pryč. Diskriminují nás, a to neprávem.

HN: A pokud vám ŘSD, respektive ministerstvo dopravy, nevyhoví?

Nevylučujeme, že se obrátíme na soud s náhradou škody. Je to poškozování našeho jména a vyvolávání dojmu, že za všechno, co se děje na silnicích, může jen naše společnost.

HN: Ministr Bárta hovořil o tom, že výše reklamací může dosáhnout až jedné miliardy. Co vy na to?

To je nesmysl. Naprosto odmítáme, že bychom měli reklamace ve výši miliardy nebo stovek milionů. Maximální hodnota je do sto milionů korun, a navíc jsou to věci, za které neneseme odpovědnost jen my, ale o které se musíme podělit s ŘSD i s našimi subdodavateli.

HN: Tvrdíte, že vám vzniká kvůli jednání ministerstva škoda. Jaká?

Dnes ji nedokážeme vyčíslit. Nicméně jsou zákazníci, kteří říkají, že by s námi smlouvu podepsali, ale je potřeba, abychom si napravili náš mediální obraz. Týká se to hlavně zákazníků z privátní sféry. Celou situaci pečlivě monitorujeme a jako nejnormálnější cestu k řešení vidíme tu za jednacím stolem, nikoli přes média nebo soudy. Nechceme se soudit. Z celé situace jsou rozladěni i naši zaměstnanci. Třeba řidiči, kteří jezdí automobily s logem Skansky, byli na firmu hrdí. Dnes nám říkají, že jsou pro některé lidi terčem posměchu nebo i urážek. Také naši odboráři říkají, že zaměstnanci na sebe nechtějí nechat kydat špínu.

HN: Patříte do světového konsorcia Skanska, které náleží k největším stavebním firmám na světě. Jak na celou situaci reaguje váš švédský vlastník?

Kolegům ze Švédska je téměř nemožné tuto situaci vysvětlit, nedokážou si představit, že se něco takového může stát. Způsobu, že si ministr vlády vybere jednu společnost z několika dodavatelů a jen tu jedinou skandalizuje, tomu opravdu nerozumějí.

HN: Pokuste se těď vysvětlit jednotlivé reklamace. Je mezi nimi například zvlněný úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Ředitelství silnic a dálnic odhadlo škody až na půl miliardy korun.

To je nehorázné. Jedná se zhruba o 200 metrů vozovky, kde maximální představitelné náklady na opravu se pohybují do 50 milionů korun. Spor s ŘSD vyřešíme dle odborného posudku Českého vysokého učení technického v Praze.

Pokud experti řeknou, že vše zavinila Skanska, tak to bez mrknutí oka opravíme. Očekávám ale kompromisní stanovisko. Podle nás je to chyba nestabilního podloží. Mimochodem již v roce 2009 jsme celou věc chtěli řešit operativně, ale ŘSD to zamítlo.

HN: Jak se stavíte k reklamaci svodidel na části dálnice D1? Těm chyběly potřebné certifikáty.

Svodidla jsou funkční a bezpečná, vůbec nebylo třeba snižovat rychlost na 100 kilometrů v hodině. Přestože jsme přesvědčeni, že jsme nepochybili a na dodané díly máme certifikáty, zahájili jsme výměnu. Ta nás přijde zhruba na milion.

Mimochodem, stavba byla před uvedením do provozu odpovědnými zaměstnanci ŘSD řádně převzata. A reklamační dopis s požadavkem výměny některých špatně značených dílů jsme dostali teprve 22. března.

HN: A sesuvy půdy na dálnici D47 nedaleko Bílovce?

První reklamace nám byla doručena opět teprve 22. března, tedy více než týden po vystoupení pana ministra v České televizi. Navíc byl tento sesuv již v roce 2008 ze strany investora, tedy Ředitelství silnic a dálnic, klasifikován jako havárie, mimo jiné z důvodu nevhodného trasování, což je odpovědností investora, tudíž opět ŘSD. De facto klient nyní účelově reklamuje něco z dávné minulosti, co sám uznal za svou chybu.

HN: Další reklamací, kterou ŘSD uplatňuje, je takzvaná Svitavská radiála v Brně. O co jde v tomto případě?

Tak to vůbec nechápeme. Celá stavba ještě probíhá, proto nerozumíme tomu, jak může ŘSD o reklamaci vůbec hovořit. Je to, jako kdybyste reklamovali auto na výrobní lince. Mimochodem, zde jsme členem sdružení, které je zhotovitelem stavby, a máme v něm 34procentní podíl. Dalšími členy jsou Eurovia (33 procent) a OHL ŽS (33 procent).

HN: Minulý rok jste se přihlásil k antikorupčnímu programu Platforma pro transparentní veřejné zakázky. Není to jenom gesto, které nic nestojí?

Ne. Provázejí to konkrétní kroky, stojí nás to dost a bude nás stát dost i v budoucnosti.

HN: Jaké?

Není to jen otázka deklarace, pracuji v platformě pro veřejné zakázky. Stali jsme se členem koalice zhruba třiceti firem, které podepsaly doporučení pro dodavatele do veřejného sektoru.

V rámci toho budeme zveřejňovat věci ohledně státních zakázek nad rámec zákona. Není to žádný reklamní trik. Chceme dělat čistý byznys, ale možná naivně předpokládáme, že ho chtějí dělat i ostatní.

HN: Když jste se přihlásil, cítil jste zřejmě potřebu něco podniknout. Setkal jste se tedy s korupcí?

Cítil jsem potřebu v tom směru, že naše firma má jasný etický kodex a chce podle něj fungovat. Víte, o korupci se hovoří v této zemi zleva zprava, každý týden máte nějakou novou aféru. Já jsem se s ní osobně nesetkal.

Nikdo za mnou nepřišel, že by chtěl subdodavatelskou zakázku a dal mi za ni peníze, ani já jsem za nikým nešel, že bych mu zaplatil za přidělenou zakázku. Tím nevylučuji, že takové praktiky na trhu nemohou fungovat. Za Skansku říkám, že se jich neúčastníme.


Dan Ťok
Generální ředitel Skanska, a.s. Vystudoval VUT v Brně. Začínal v První brněnské strojírně, později se stal ředitelem ABB Energetické systémy. Od roku 1996 šéfoval firmě Alstom Power pro ČR a SR. Od roku 2003 působil v Jihomoravské plynárenské. Skansku řídí od února 2007. Hraje golf a tenis. Zajímá se o literaturu a divadlo.
FOTO: HN - LUKÁŠ BÍBA

"Nevylučujeme, že se obrátíme na soud s náhradou škody. Je to poškozování našeho jména a vyvolávání toho, že za všechno, co se děje na silnicích, může jen naše firma."