Tuzemským tvůrcům chybí odvaha, příliš se přizpůsobují tomu, co chtějí diváci vidět, a málo se věnují tomu, co chtějí sami říct (je-li tedy co), naznačil v jednom rozhovoru režisér Václav Kadrnka, jehož film Osmdesát dopisů se po světové premiéře na Berlinale blíží do českých kin.

Narážka na marketingové přemýšlení o filmu, které zabíjí veškerou tvorbu, není ničím novým. Tak či onak ji vyslovuje každý filmový klasik. Například Andrej Tarkovskij tvrdí, že při vymýšlení filmových obrazů ho diváci vůbec nezajímají. Ani těch dvacet procent lidí, kteří chodí do kina, aby se nechali překvapovat vizuálně, tělesně, myšlenkově. Tarkovského nejdříve zajímá svět, který vytváří - jeho pravdivost, říká Tarkovskij na dnešní dobu dost absolutně a vážně - teprve potom jakékoliv reakce ostatních. Ovšem ta radost, když dojde k rezonanci s publikem a ukáže se, že autor není šílenec ani autista.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se