Optimistické statistiky o úspěších českých vývozců nemluvily pravdu. Zatímco si všichni dosud mysleli, že vloni se vyvezlo o 123 miliard víc, než se dovezlo, ve skutečnosti skončil zahraniční obchod schodkem 23 miliardy korun.

Statistický úřad totiž do údajů o objemech vyvezeného zboží dosud nezapočítával jen to, co české firmy skutečně vytvořily. Do cen zahrnoval i přidanou hodnotu značky, kterou českým výrobkům "nalepil" zahraniční výrobce působící v Česku. Včera poprvé úřad zveřejnil i čísla očištěná o tuto hodnotu, která výsledek výrazně mění.

Statistici kvůli tomu připravují i novou metodu výpočtu hrubého domácího produktu, kterou by mohli začít používat už v září. Výkonnost ekonomiky by pak na papíře mohla viditelně klesnout, statistici ale mají připraveno řešení. "Změní se spíš struktura než hladina HDP. Do nového propočtu se budeme snažit zahrnout i údaje o šedé ekonomice. Takže rozhodně nečekáme pokles HDP," řekl Marek Rojíček z ČSÚ.


Minus místo plusu

- 23 mld.

Podle nové metody, kterou chce ČSÚ do budoucna upřednostňovat, skončila loni obchodní bilance v deficitu 23 miliard. Dosud se počítalo s přebytkem 123 miliard.

Související