Ministerstvo dopravy od června nebude dotovat spoje EuroCity a InterCity. Tedy až na tři z nich a mezi nimi je i spoj z Prahy do Žiliny, na stejnou trasu se přitom chystá vyjet soukromá společnost Regiojet ze skupiny Student Agency.

"Dotace již nebudeme dostávat. A není to tím, že bychom vlak přejmenovali na rychlík," říká šéf Českých drah Petr Žaluda. "Nikdo z konkurentů si tak nebude moci stěžovat," dodává. Mezi dotovanými dálkovými vlaky ale zůstávají tři spoje, které se údajně kvůli mezinárodním smlouvám musí dotovat dál. Spoje z Prahy do Drážďan, Bratislavy a Žiliny.

"Pan ministr Bárta je lhář a slibotechna, zrušení dotací slíbil již loni a zatím se nic nestalo, většina vlaků mezi Prahou a Brnem a Prahou a Ostravou je stále dotovaných," tvrdí šéf Student Agency Radim Jančura. "Dotace budou navíc i po červnu dál dostávat spoje express, které zastavují stejně jako EuroCity," dodává.

České dráhy také zveřejnily výsledky dceřiné společnosti ČD Cargo. Ta letos v lednu vykázala zisk před zdaněním tři miliony korun, což je o 59 milionů více, než se plánovalo. Podle ředitele firmy Jiřího Vodičky tržby proti loňsku vzrostly o 100 milionů korun.

Podle dříve uvedených předběžných výsledků skončí ČD Cargo za loňský rok ve ztrátě 420 milionů korun. Loni ČD Cargo přepravilo celkem 76,7 milionu tun zboží, což je o 12 procent více než v roce 2009. Samotné České dráhy byly v loňském roce poprvé v dějinách v zisku, vydělaly devět milionů korun.

CD

NOVÝ OMBUDSMAN DRAH
Petr Fejk má podle ministra Víta Bárty pomoci změnit tvář Českých drah, aby už nebyly otloukánkem.
FOTO: ČTK