Prodejci životních pojistek a dalších finančních produktů budou muset klientům přiznávat, že berou provize za smlouvy, které s nimi sjednávají.

A zároveň prozradit cenu nabízeného produktu. Tedy celkovou sumu, kterou z investované či uložené částky ukrojí náklady na zprostředkování a správu. Shodla se na tom pracovní skupina ministerstva financí, která připravuje nový zákon, regulující finanční zprostředkovatele. Hotov by měl být ještě letos.

Hlavně životní pojištění

Změna se zavádí zejména kvůli vysokým počátečním nákladům u investičního životního pojištění.

"O nich častokrát klient vůbec nic netuší, byť dnes představují mnohdy více než dvojnásobek ročního zaplaceného pojistného. Je to patrné z mnoha podnětů, které ministerstvo přijímá," řekl Dušan Hradil z ministerstva financí. Poradenská síť si tak může za jednu smlouvu přijít na víc než 20 tisíc korun.

Zveřejňováním nákladů chce stát omezit i časté předsjednávání smluv, kdy poradci kvůli provizi přetahují klienty od jedné pojišťovny ke druhé. Přitom jim doporučují sjednat u konkurence prakticky stejný produkt. Pro klienta je to nevýhodné, protože v prvních až dvou letech jdou peníze na provizi.

Každá sedmá pojistka

Podle údajů České asociace pojišťoven sjednají zprostředkovatelé ročně skoro milion nových životních pojistek. Celkem jich je uzavřeno 6,8 milionu.

Na dopadech zákona se lidé z branže nemohou shodnout. Například výkonný ředitel České pojišťovny Pavel Řehák návrh vítá a domnívá se, že "přetáčení smluv" skutečně omezí. Naopak finanční ředitel Axa Mojmír Boucník varuje před přílišnou regulací, která podle něj prodražuje celý proces distribuce životního pojištění.

"Vzniká navíc jakýsi pocit neadekvátnosti výše odměny, aniž by někdo seriózně zanalyzoval skutečné hodinové výnosy prodejce ve vztahu k požadované kvalifikaci," řekl Boucník.

Některé sítě proti této regulaci otevřeně vystupují. "Na trh bude mít minimální dopad. Když si kupujete auto, také se nestaráte, kolik výrobce zaplatil za plechy, kovy, nejrůznější subdodávky a kolik šlo na sociální pojištění zaměstnanců," řekl Pavel Kohout z firmy Partners.

Pojistné a provize

Jak náklady zveřejňovat?

Podle odborníků bude dopad záležet na způsobu zveřejnění nákladů. "Za nejefektivnější považujeme uvedení procenta z uložené či investované částky," řekl Jiří Šindelář z pracovní skupiny ministerstva.

Podle šéfa poradenské firmy OVB Michala Knappa to ale narazí na složitost konstrukce životních pojistek:

"Bude to zavádějící. Málokdo umí vysvětlit zpoplatnění pojistných produktů, kdy se každý poplatek počítá z jiného základu." Odvolává se i na statistiky o nízké finanční gramotnosti Čechů.

Podle majitele firmy Broker Trust Zdeňka Sluky se může stát, že finanční poradci začnou zveřejňování nákladovosti obcházet.

"Trh si umí najít cestu, jak klientovi informace předložit, aby z nich nic nepoznal," říká s tím, že podobné to bylo při zavedení povinnosti rozkrývat provize u penzijních fondů.

Problém se řeší i v zahraničí. "Ve Velké Británii ale ani odkrytí provizí nevedlo k očekávanému efektu. Zákazníci informaci většinou nerozumí," vysvětluje Karel Veselý z Deloitte.

Tamní zákonodárci připravují ke konci roku 2012 ještě radikálnější krok - úplný zákaz provizí od poskytovatelů retailových produktů.