Prodej hudby v České republice loni klesl o 27 procent z 491 milionů korun v roce 2009 na 357 milionů korun. Tržby z prodeje hudebních nosičů se loni snížily o 29 procent a příjmy z digitální hudby naopak vzrostly o 18 procent, avšak výpadek prodeje hudebních nosičů nedokázaly pokrýt. Včera o tom informovala česká pobočka Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).

Největší podíl na trhu měla loni firma Universal Music. V celkovém součtu fyzických a digitálních prodejů měla Universal Music loni podíl na českém trhu 31,6 procenta, druhý nejvyšší podíl měla firma Sony Music s 23,5 procenta a třetí se umístil Supraphon s 18,4 procenta. Na dalších místech jsou firmy EMI s 18 procenty a Popron Music s třemi procenty.

Hlavní podíl na propadu fyzických prodejů hudby na celkových 332 milionů korun měly prémiové nosiče, prodávané mimo standardní obchodní síť. Jejich prodej klesl o 45 procent. Prodeje přes standardní obchodní síť zaznamenaly pokles o 20 procent.

Nejsilnější pozici na trhu se standardními nosiči má Universal Music s 28,6 procenta, za ním následuje společnost Supraphon a dále česká pobočka EMI, Sony Music a Popron Music. Na prémiovém trhu největší podíl obhájila Sony Music s 46,9 procenta, následovaná Universal Music s 32,3 procenta a s větším odstupem se umístily Supraphon a EMI.

Digitální český hudební trh loni vzrostl na 25,1 milionu Kč po předchozím poklesu. Za meziročním nárůstem podle IFPI stojí především nákup digitálního obsahu telekomunikačními firmami spíše než užití digitální hudby koncovými spotřebiteli.

Příjmy z digitálních prodejů v roce 2009 dosáhly 21 milionů Kč. Podíl digitálních prodejů v loňském roce představoval 7,5 procenta objemu prodeje fyzických nosičů, což je podle IFPI stále velice málo. Prodeje v letošním roce nelze dobře odhadnout, neboť portál I-legálně.cz, který se na prodej digitální hudby specializoval, ukončil provoz.

V roce 2009 tuzemský trh klesl z 555 milionů korun v roce 2008 na 491 milionů korun. Ještě v roce 2008 český hudební trh poprvé po deseti letech vykázal nárůst, a to meziročně o 11 procent na 555 milionů korun. Hlavní podíl na vyšších tržbách tehdy měla levná CD prodávaná jako přílohy novin.

Související