K testu jsme už během loňského roku měli silnější přeplňovaný benzín Opel Astra 1.6 Turbo, stejně tak jsme prověřovali i naftovou Astru 1.7 CDTI a aby to nebylo málo, ještě jsme přidali nedávné jízdní dojmy z praktické verze Astra SportsTourer vybavené dvoulitrovým turbodieselem.

Doufám, že mi tedy odpoustíte, když se nebudu obšírněji vyjadřovat k detailům designu exteriéru ani interiéru. O nich jste si mohli přečíst minule. Přesto stále platí, že vůz je to vzhledově velmi povedený, obzvlášť v testované červené a navíc stojící na parádních 17" kolech. Uvnitř je ale vzhledem k rozměrům Astry i k vysoké hmotnosti poměrně velkým zklamáním prostornost, která je spíše podprůměrná. A to ať už hovořím o místě pro cestující vpředu i vzadu, tak i co se týče zavazadelníku. Má 370 litrů v základu.

Vůz jsem testoval během vánočních svátků a odvézt celou rodinu i s dárky na chalupu a zpět byl nepřekonatelný problém. Nakonec jsme jeli se dvěma auty. Stejně jsem se tísnili i při cestě za silvestrovskými radovánkami. Jeli jsme v autě čtyři s jednou kytarou. Na druhou stranu nám cestu pomohla přežít povedená sedadla, která mají certifikát od německých ortopedů a jsou vážně velmi pohodlná. Stejně příjemné je i celé pracoviště řidiče až na ta titěrná tlačítka. Ale to bych se po minulých testech neustále opakoval...

Raději se zaměřím na slibovaný motor 1.4 Turbo. Když se podíváte do nabídky, najdete hned dvě pohonné jednotky tohoto objemu. Jedna s označením NET dodává výkon 140 koní, slabší NEL je schopna produkovat 120 koní. A právě tu jsem testoval. Výhoda byla, že se mi dostala do roku na celých 14 dní, takže oproti obvyklému testu, kde se auto snažím zkoušet v extrémních situacích, jsem se mohl soustředit i na delší uživatelské zkušenosti Z nich vykrystalizovala hlavně příznivější spotřeba, než je obvyklé po odevzdání novinářského vozu.

Zajímavé je, že oba motory NET a NEL mají stejný kompresní poměr (9,5:1), stejné maximum točivého momentu 200 Nm (1850-4200 otáček, u NET 4900 ot/min), stejnou tabulkovou spotřebu a cenou se liší jen o 12 tisíc korun. Osobně bych se dlouho nerozmýšlel, ale chápu, že jsou zákazníci, kteří si raději za danou částku zajedou na týden k moři a spokojí se se slabší verzí. Není přece kam spěchat, že?

Tichý ale trochu líný

Přeplňovaný čtyřválec je dobře odhlučněn a v celém spektru svých otáček výrazněji nedoléhá do kabiny. Je spojen s manuální 6stupňovou převodovkou, která má krátké dráhy v kulise ale nebývale dlouhé převody. Jako by byl motor potentní v celém svém spektru, což ale bohužel není pravda. Pod  maximem točivého momentu se totiž o slovo příliš nehlásí, stejně tak uvadá po něm. Nejraději se tedy pohybuje někde uprostřed. O blížícím se dosažení vrcholu svých sil vás neomylně informuje lehkým kopnutím od turbodmychadla. Ano, šlo by to udělat příjemněji.

Výhodou dlouhé převodovky jsou ale nízké otáčky při vysokých rychlostech. Během dálničního limitu tak otáčkoměr na šestku ukazuje něco málo přes 2500 ot/min, což umožňuje nejen lehké dosažení vyšších rychlostí, ale i snižuje spotřebu. Tabulková nejnižší hodnota mimo město je pohádkových 4,7 litru benzínu na 100 km a patří spíše do mokrého snu marketingového ředitele značky, než do reálné situace. Astra je typickým autem s downsizingovým motorem, u nějž spotřeba výrazně kolísá na stylu jízdy. Já jsem 14 dní ježdění po městě i na dlouhé vzdálenosti uzavřel se 7,8 litry na 100 km, což nakonec není vůbec zlé. Ve městě ale není problém jezdit za deset, na to pozor.

Své na tom nese i určitá nadváha Astry. Hodnota 1400 kg pohotovostní hmotnosti je v nižší střední třídě poměrně výrazná nadváha. Takový Volkswagen Golf 1.4 TSI by měl na váze ukázat 1255 kg. Hmotnost se trochu negativně promítá i do parametrů vozu. Dynamika je průměrná, zrychlení z nuly na 100 km/h za 11 sekund není příliš uspokojující. Své místo si tak najde hlavně v garáži řidičů, kteří se rádi vydávají na poklidné cesty, nejlépe mimo město a na delší vzdálenost.

Raději tedy silnější

Testovaný vůz nabízel nastavení jízdních režimů na Sport a Tour, pokud nesvítí ani jedno tlačítko, pak jedete na pomyslný Normal. Mezi Tourem a Normalem je takřka nepostřehnutelný rozdíl a auto je slušně komfortní a stále dobře ovladatelné. Při sportu podvozek citelně přitvrdí a posilovač omezí svou účinnost. K lepší komunikaci mezi předními koly a řidičem to ale stále nevede. Pocit je to jen umělý. U tohoto druhu auta to ale rozhodně není na škodu. O pěkný efekt v režimu Sport se postará sytě červené podsvícení budíků, které vyzývá k ostrému prolétnutí okreskou. S motorem o tomto výkonu a takto těžkým hatchbackem to ale nebude taková legrace, jako popiska na tlačítku režimu podvozku slibuje.

Opel Astra je bezesporu velmi vydařené auto. Někoho možná zklame malou prostorností, ale umí potěšit lepší kvalitou zpracování než u předchozích generací, slušnou cenou a jízdními vlastnostmi. Rozhodně bych ale doporučoval připlatit si za silnější 1.4 Turbo NET, nebo se rovnou zamyslet nad jedna-šestkou. Nadváha vozu se pak s těmito motory pod kapotou lépe skryje a z auta budete mít jednoznačně větší radost.

Plusy: vzhled, jízdní vlastnosti, cena
Mínusy: nadváha, průměrná dynamika, stísněný interiér

Základní cena: 420 000 Kč
Cena testovaného vozu: 543 400 kč

Motor    přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem    1364 ccm
Výkon    88 kW (120 k) při ot./min.
Točivý moment    200 Nm při 1850-4200 ot./min.
Maximální rychlost    192 km/h
Zrychlení    11 s
Převodovka    6stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb    9 /4,7 / 5,8 l/100 km
Spotřeba během testu    7,8 l/100 km
Palivová nádrž    56 l
Délka x šířka x výška    4419 x 1814 x 1510 mm
Rozvor    2685 mm
Hmotnost    1400 kg
Zav. prostor min/max    370 / 1235 l