Vývoj posledních několika měsíců stále jasněji ukazuje, že úspěšné odvětví leteckého byznysu se vydalo jiným směrem než omezováním se čistě na národní firmy. Tento týden se definitivně spojily cesty British Airways a Iberie. Nová společnost International Airlines Group (IAG) se začala od pondělí obchodovat na burze. Oběma společnostem, které těžce zkoušela krize, se nejspíš povedlo najít model, kdy spojením ušetří a zároveň rozvinou svůj byznys do zemí, kde předtím nepůsobily (Latinská Amerika a USA).

Chvalozpěvy na toto spojení již pěje např. i Nigérie, která se těší na přímé spojení s Latinskou Amerikou, a v neposlední řadě i aerolinky v předprivatizační fázi jako např. portugalský TAP, o nějž projevila IAG zájem (ale také Lufthansa či Qatar Airways). Zároveň se díky spolupráci s American Airlines naplní to hlavní - objem. Počet pasažérů se zvedne k 60 milionům cestujících ročně na úroveň "těch úspěšných společností".

Je bohužel holou skutečností, že nejlépe se s propadem poptávky vypořádali velcí, ale stále dostatečně flexibilní hráči typu Ryanair, EasyJet, Turkish Airlines či Lufthansa. Náklady na letectví kvůli stoupajícím cenám paliva budou hrát prim i v roce 2011.

Dobré věci v aeroliniích

Ale zpět k nám domů. O ČSA bylo v posledních dnech hodně slyšet. Pomiňme fakt založení Aeroholdingu, ale dějí se i pozitivní věci. Program direct mailingu je správnou cestou, jak efektivně vytěžit letadla. Nesouhlasím s názory, že se jedná o dumping a poslední výkřiky umírajícího zvířete. Dost často jsem se sám nechal ovlivnit rychlými e-mailovými nabídkami SkyEurope, jak strávit víkend mimo Prahu. ČSA kopírují trh, a to i v oblasti cenotvorby. Již snad skončilo období, kdy se trh "musel" přizpůsobit nákladům na provoz našeho národního dopravce, a klient se pak při hledání v ceníku nestačil divit. Propouštění pilotů bych spíše nazval reorganizací palubního personálu v rámci Aeroholdingu, kdy podle neveřejných informací mají být např. posádky charterové "Holidays" divize placeny od výkonu - aleluja!

Kdo může koupit ČSA?

Posledním tématem jsou nové linky. Mám opravdové obavy o filozofii společnosti a její směřování. Výnosnost populárních linek typu Londýn, Brusel či Paříž se v hospodaření červenala. Směr Vietnam zní při pohledu na pražské zelináře logicky, ovšem nikoliv podle teze - budeme přepravovat české Vietnamce domů. Pokud ČSA nenajdou silného partnera, který bude prodávat letenky přímo ve Vietnamu, pak je linka s nevhodným letadlem odsouzena k záhubě.

Obávám se, že ČSA s necelými šesti miliony pasažérů nebudou schopny být tou malou evropskou štikou a že je jejich spojení se silným subjektem přestavuje jedinou možnost a kýženou cestu. Sky Team je v tomto snažení pouze malou oporou.

Také vás jistě napadá, že by IAG měla značné výhody ze spojení s aerolinkami specializujícími se na východ Evropy, který nemají dostatečně pokrytý. Otázky jsou pouze dvě - Měla by na nákup ČSA? Anebo asociace Oneword versus Sky Team? Osobně se domnívám, že se kupci pro ČSA v horizontu dvou let naleznou a dost možná mimo Evropu. O ceně 4,5 miliardy korun si ale po krizových kotrmelcích můžeme nechat jen zdát.

 

ČSA s necelými šesti miliony pasažérů nebudou schopny stát se malou evropskou štikou. Spojení se silným subjektem představuje jedinou možnost.

 

Jan Procházka, hlavní analytik CYRRUS, a.s. 
Ředitel pražské pobočky CYRRUS, a.s. Vystudoval aplikovanou matematiku v Olomouci a MZLU v Brně. Analytik, specializuje se na energetiku a dopravu, hlavní aranžér IPO v Polsku. Člen NERV.