Ministr dopravy Vít Bárta se pouští do dalšího souboje s českými stavbaři - tentokrát kvůli nekvalitním opravám silnic a dálnic.

Miliardové zakázky chce Bárta už od příštího roku rozdrobit a rozdělit mezi více firem. Chronický problém s poškozenými vozovkami slibuje vyřešit tím, že dá na opravy více peněz. Od stavbařů ale bude opět chtít slevy a lepší technologie, aby opravené úseky déle vydržely.

"Chceme vyvinout snahu o rozbití toho oligopolu," řekl HN ministr Vít Bárta.

Rozpočet na opravy silnic slibuje příští rok zvednout ze čtyř na devět miliard korun. K penězům by se měly dostat i menší firmy, změní se také způsob zadávání práce. Zakázky budou nově v režii soukromníků, kteří budou pro stát zajišťovat co možná nejnižší cenu, tedy od počátku hledat úspory, oponovat projekt a vše kontrolovat až po odevzdání. "Úřednická struktura ŘSD nemá takový tlak na větší kvalitu a nižší cenu," odůvodňuje Bárta.

Nový režim se začne zkoušet už letos ve Středočeském kraji, zatím s rozpočtem deset milionů.

Bárta podobně jako u byznysu se stavbou dálnic kritizuje to, že z oprav profitují stále stejné firmy. A postupují často tím nejlevnějším způsobem: zalátají díry a brzy mohou svoji práci opakovat.

Tato praxe, nad níž se podivují i mnozí stavební experti, se má změnit díky navýšení peněz. Z devíti miliard se má stát pravidlo. "Pak by bylo možné opravovat silnice kvalitnějším způsobem, a to po celých dílech, nikoliv jednotlivých výtlucích," řekl René Poruba, ředitel úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic. Aby silnice a dálnice byly v ideálním stavu, potřebovaly by zhruba 35 miliard korun, dalších 18 miliard vyžaduje oprava D1.

Bárta přichází se svým novým plánem v době, kdy jsou čeští stavbaři pod mimořádným tlakem. "Situace je kritická," prohlásil prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš, podle něhož letos hrozí firmám pokles zakázek až o desetinu. Strabag včera pohrozil, že propustí několik stovek lidí.

 

Víc děr, víc nehod

+45,9%

Loni se podle policie v Česku stalo 448 nehod kvůli "závadám na silnicích" (výmoly, výtluky, vyjeté koleje, chybějící značky...). To je téměř o polovinu více než v roce 2008.