PPP projekty, tedy stavby spolufinancované ze soukromých a veřejných zdrojů, nejsou v Česku podle řady odborníků připraveny. Dan Ťok, šéf stavební společnosti Skanska CS, však tvrdí, že by příprava některých staveb pro PPP metodu byla rychlá a jednoduchá.

HN: Jsou některé PPP projekty dopravní infrastruktury v Česku připraveny tak, že je možné začít je stavět už příští rok?

Věříme, že připraveny jsou. Mluví se hodně o rekonstrukci dálnice D1. To je projekt, který by neměl mít s přípravou území žádné velké problémy. Pokud ministerstvo dopravy prosadí potřebné legislativní změny, na nichž už pracuje, zmizí i tato dosavadní překážka. Vítáme takové projekty a nabízíme ministerstvu dopravy pomocnou ruku a spolupráci, aby se projekty PPP připravily.

HN: O jaký projekt na D1 jde?

Jde o rozšíření dálnice na tři pruhy v každém směru.

HN: Chtěli byste pomoci penězi, nebo vám jde o získání koncese a na jak dlouho?

Předpokládáme, že by to byl klasický PPP projekt, ne jenom spolufinancování, o které zatím ministerstvo nemá zájem. Musela by být podepsána normální koncesní smlouva spolu se smlouvou na provozování a údržbu dálnice. Předpokládám, že by to bylo na čtyřicet let.

HN: Jak by se vám peníze vrátily? Postavili byste vlastní mýtnice a sami vybírali mýtné?

Předpokládám, že by to bylo takzvaným stínovým mýtným, stát by platil v návaznosti na zjištěnou intenzitu dopravy na dálnici. Dost dobře si nedovedu představit, že by se postavila mýtná brána před Prahou a Brnem. Nejsem si jist, jak by to řidiči nesli, nejsme na to tady zvyklí. Na některých úsecích českých dálnic by to možná bylo proveditelné, ale na dálnici D1 ne.

HN: Kolik by to stálo?

Podrobné kalkulace jsme si ještě nedělali, mluví se o třinácti miliardách, ale to jsou spekulace.

HN: Proč by měla tuto zakázku získat právě Skanska?

Usilovali bychom o ni samozřejmě v rámci tendru. Připomínám, že mateřská společnost Skanska má již roky speciální divizi zaměřenou na PPP projekty v dopravní infrastruktuře, umí takový způsob výstavby realizovat.

HN: Loni klesly veřejné zakázky na dopravní infrastrukturu o tři čtvrtiny na necelých 24 miliard korun. Je to podle vašeho názoru hazard, anebo rozumné šetření?

Myslím si, že to není úplně správně, nějakým tempem by se pokračovat mělo. Rozumím tomu, že je potřeba šetřit. Nezdá se mi však úplně efektivní stavby zastavovat, protože to ve svém důsledku bude stát daňového poplatníka více peněz. Jsem pro to, abychom šetřili a využili i jiné možnosti profinancování rozpracovaných staveb. Nemyslím si, že musíme brzdit ekonomiku tak, jak ji brzdíme, ono to ve svém důsledku bude dražší.

HN: Česko potřebuje 2100 kilometrů dálnic, má jich polovinu. Letos se má postavit zhruba 25 kilometrů. Kdy by měla být podle vás dálniční síť dokončena?

Jako řidič na českých silnicích a dálnicích si přeji, aby to bylo co nejdříve. Cíl dostavět tuto síť do roku 2020 mi připadá splnitelný.

HN: Útlum ve stavebnictví je vhodnou dobou na akvizice. Uzavřela Skanska CS nový kontrakt?

Koupili jsme slovenskou stavební společnost SkyBau ze Žiliny.

 

ŠIRŠÍ D1
Za třetí pruh na dálnici D1 by chtěl Dan Ťok koncesi na 40 let.
foto: Archiv HN