Nezáleží pouze na tom, být obchodní zástupce, těch je na trhu spousta. Důležité je být dobrý a hodit se do dané firmy. To alespoň tvrdí ředitelka personální agentury Billanc Partners Alena Chlumská.

HN: Jak se mění situace v hledání lidí na řídicí funkce?

Mění se to zatím plíživě. Je to ale jiné než v roce 2009, kdy firmy zastavily nábor a začaly propouštět drahé manažery. Místo nich pak nabíraly výkonnější lidi na nižší pozice. Teď už je však znát, že lidé firmám opět chybějí téměř na všech úrovních.

HN: Chtějí jiné lidi než dříve?

Není taková poptávka po manažerech, kteří chtějí přes 250 tisíc. Firmy hodně sledují poměr cena-výkon.

HN: Znamená to, že se svírají nůžky mezi špatně a dobře placenými?

To si nemyslím. V roce 2009 se nejvíce propouštěli takzvaní středňáci. Teď to neřeknu hezky, ale pěšáci zůstali, draze placené figurky byly odejity a nejlépe placení vrcholoví manažeři zůstali. Ti propouštění ale vůbec nevěděli, že jsou pro firmu drazí. Prostě se s nimi rozloučili a hledali si někoho levnějšího.

HN: Jsou teď vyšší požadavky na kvalifikaci?

Poptávka je po odpovídající vysoké škole. Už není poptávka po němčině, od Bosche po Siemens - i německé firmy chtějí angličtinu. Bez ní je cena na trhu často poloviční. Výmluvy, že si na jednání můžete vzít překladatele, už dnes nepomohou.

HN: Jsou obory, kde rostou mzdy, protože se o lidi firmy perou?

Nikdo už vás nepřeplácí. U obchodních zástupců, kteří byli zvyklí pracovat za 150 až 180 tisíc, je dnes běžný požadavek mezi stem a 130 tisíci. Na trhu je strašná spousta lidí, kteří umějí pečovat o klienty a neztratit je, ale jen málo jich umí najít nové. S takovým talentem se člověk musí narodit. Charismatických obchodníků je málo. Takového člověka si pak firma hýčká. Proto, když je někdo takový na trhu, tak je dobré se ptát, proč o svou práci přišel.

HN: A v případě IT odborníků?

To, co firmy chtějí, je člověk, který sleduje trendy a umí nové věci. Novinkou je, že po nás firmy požadují, abychom je hledali přímým výběrem, tedy vytipovávali je v jejich současném zaměstnání a oslovovali je. To jde ale velmi těžko - na lidi v IT odděleních z venku nevidíte.

Dobře placenou práci vždy snáze
najdou lidé, kteří se při získávání
odbornosti nadřeli.


ALENA CHLUMSKÁ
ředitelka české pobočky
agentury Billanc Partners