Televize Nova a Prima nabízí spolufinancovat českou filmovou tvorbu. Stačí, když stát neprodlouží vysílání reklamy v České televizi.

Největší české komerční stanice se tímto návrhem snaží zabránit přijetí novely, která má reklamu na veřejnoprávním okruhu zachovat.

Nově a Primě se v důsledku krize významně ztenčily příjmy, navíc se potýkají s klesající sledovaností. Vyřazením ČT z trojice největších příjemců peněz z televizní reklamy by se jejich tržby mohly výrazně zvýšit. Tržby ČT z reklamy byly loni přes 400 milionů korun.

"Předpokládáme vstřícnost ze strany státu. Věříme, že dodrží stvrzenou dohodu a prostředky z reklamního trhu vrátí zpět do komerční sféry," uvedl šéf Novy Jan Andruško na včerejším semináři k senátní novele o zachování reklamy ve veřejnoprávní televizi i po dokončení digitalizace.

Cílem novely je zajistit i do budoucna příjmy Státního fondu na podporu a rozvoj české kinematografie, který čerpá prostředky právě z prodeje reklamního prostoru na ČT. Reklama na veřejnoprávním okruhu má ovšem v listopadu 2011 skončit.

Nova a Prima nabízí, že "díru" v rozpočtu fondu pomohou ufinancovat. "Rádi se přidáme k návrhu, jak financovat fond české kinematografie," uvedl včera šéf Primy Marek Singer.

Senátor za ODS Tomáš Töpfer nabídku obou komerčních televizí přivítal, zalitoval ovšem, že nepřišla dříve. Podle ministra kultury Jiřího Bessera by se na ČT mohla vysílat reklama ještě po přechodnou dvouletou dobu, tedy i po přechodu z pozemského na digitální vysílání.

Šéf Novy Andruško na semináři opětovně poukázal na hrozbu arbitráží v případě, že by novela byla přijata. Podle něj by to znamenalo zásadní změnu podmínek uprostřed procesu a omezení práv na ochranu investorů.

Připomněl, že České televizi se v souvislosti se zrušením reklamy zvýšily koncesionářské poplatky na 135 korun měsíčně.