Česká internetová jednička bude podle šéfa Seznamu Pavla Zimy soupeřit v budoucnou hlavně s Facebookem - a sice o to, jakou stránku si uživatelé nastaví jako domovskou v prohlížeči.

HN: Bude mít vliv na hospodaření Seznamu v roce 2011 to, že ve vyhledávání už jste na tom s Googlem nastejno, a loni vás výrazně doháněl?

Jsem přesvědčený, že nebude. Na trhu neexistuje statistika trhu vyhledávačů, která je podložená prokazatelným vzorkem dat. Statistiky Toplistu se dají interpretovat různě, ale pro nás je důležitý počet zhlédnutých stránek na hledání. Ten nám loni meziročně rostl. Tím pádem roste i byznys hledání, se kterým je návštěvnost spjatá.

HN: Jak je moc pro vás důležitý podíl na trhu vyhledávání?

Je důležitý, ale ne zásadní. Na penězích z hledání vyděláváme pomocí PPC reklamy (pay-per-click - reklama, kde se platí v momentě, kdy na ni návštěvník stránky klikne, pozn. red.), v našem případě systému sklik. Pokud roste návštěvnost vyhledávače a počet zobrazených stránek, roste s tím i byznys. Konkurence může růst rychleji, což mne může mrzet, ale není to rozhodující. Máme navíc ještě další byznys modely. Neumím si představit, že bychom o vyhledávací byznys přišli zcela, ale uměli bychom bez něj žít.

HN: To kdyby vyhledávač nic nevydělával?

Máme služby jako Firmy.cz, oborové servery jako Sauto a Sreality, vyhledávání i display reklamu (reklamní bannery - pozn. red.). Na těchto pilířích nám stojí byznys. I kdyby mírně klesl jeden z nich, jsme pořád bez problémů vysoce ziskovou firmou.

HN: Jak moc se podílí na příjmech Seznamu vyhledávání?

Velmi zhruba se všechny čtyři pilíře podílejí na celkových příjmech každý jednou čtvrtinou.

HN: Zastaví se někde růst Googlu na úkor relativního propadu Seznamu? Máte představu, kde by se měl poměr ustálit?

Zhruba před pěti lety jsem říkal Táně Le Moigne (šéfka českého Googlu - pozn. red.), že v nejhorším scénáři tu bude za pět let Seznam a Google padesát na padesát. Přitom se nám všichni smáli, že budeme do dvou let mít nulu. Pevně ale věřím, že letos propad, který loni opravdu byl, zastavíme. Naplánovanou máme spoustu inovací.

HN: Necítíte se ohrožení dalšími zahraničními obry, třeba Facebookem?

Facebook je velká konkurence. Myslím, že pro nás je ještě o kus větší konkurence než Google. S Facebookem totiž soutěžíme o nastavení domovské stránky prohlížeče uživatelů. Lidé si mohou vybrat servis o tom, co se děje na českém internetu z homepage Seznamu, to je informační brána, kde jim dáváme zpravodajství z politiky, společnosti, sportu. Co by měli vědět, aby byli in. Na Facebooku mu to ukazují kamarádi. Uživatel si tak vybere, co chce vidět jako první, když zapne počítač. A v tom budeme soupeřit s Facebookem nejvíce.

Související