Vyšetřování špionážní aféry v Renaultu zavedlo komisi společnosti až k trojici vysoce postavených manažerů, jeden z nich je dokonce členem představenstva celé skupiny. Vedení firmy trojici pracovníků suspendovalo už v pondělí kvůli "odhalení skutečností, které vážně narušují strategické zájmy společnosti".Komise je podezřívá z vynášení informací o projektu elektromobilů, který se měl stát vlajkovou lodí francouzské automobilky.

Přestože ještě nejsou známé detaily celé kauzy, francouzský ministr průmyslu Eric Besson v rozhovoru pro RTL označil situaci za velmi vážnou a zmínil se i o ohrožení francouzského průmyslu. Nevyhnul se ani použití termínu ekonomické války, které podle něj na situaci přesně sedí.

Varování o vynášení informací z automobilky zaznělo již na konci srpna minulého roku. Od té doby probíhalo interní vyšetřování, které nyní vyústilo suspendováním manažerů. Etická komise Renaultu zvažuje, jaké sankce provinilcům udělí. Žalobu na své zaměstnance automobilka dosud nepodala.

Vedení automobilky jména odvolaných manažerů nezveřejnilo kvůli stále probíhajícímu vyšetřování. Spekuluje se však, že mezi podezřelé patří i Michel Balthazard, místopředseda pro vývoj a člen představenstva automobilky. Balthazard pracoval v Renaultu třicet let. Další dva obvinění se stejně jako on věnovali elektromobilům. Všichni tři věděli všechno o strategii společnosti. Předpokládá se tedy, že vynášené informace se týkaly elektromobilů. Během let 2011 až 2012 chce Renault uvést na trh čtyři modely poháněné elektřinou: Kangoo, Fluence, Zoé a Twizy.

Právě elektřinou poháněné automobily a baterie do nich jsou choulostivou informací, kterou si každá automobilka pečlivě střeží. Z téměř tisíce patentů, které si francouzská automobilka zaregistrovala, se dvě stě týkalo elektromobilů.

To, co manažeři měli podle etické komise Renaultu s informacemi udělat, také nebylo zveřejněno. "Jejich jednání bylo velice závažné. Rozhodně se nejednalo o předání několika fotografií médiím," uvedla podle BBC tisková mluvčí automobilky Fédérique Le Greves. Nic jiného nekomentovala.

Neví se také, komu trojice informace předávala. Lidé blízcí Renaultu spekulují, že o informace týkající se elektromobilů by mohla mít zájem buď konkurence, aby zjistila, jak daleko je automobilka se svým vývojem. Druhým motivem by podle nich mohla být snaha okopírovat vývoj, který automobilka dosud učinila.

Renault se svým japonským partnerem Nissan investovaly do vývoje elektromobilů čtyři miliardy eur (99 miliard korun). Pouze vývoj baterie přišel obě automobilky na 1,5 miliardy eur (37 miliard korun). Ve vývojovém centru nedaleko Paříže pracuje 1700 techniků.

 

Investice do elektromobilů

4 miliardy eur,

v přepočtu 99 miliard korun, investovala francouzská automobilka Renault do vývoje elektromobilů.

1,5 miliardy eur,

v přepočtu 37 miliard korun, z celkové částky na elektromobily investovala automobilka jen na vývoj baterie do těchto vozů.

 


FLUENCE
Jeden ze čtyř elektromobilů Renaultu, které chce firma uvést na trh v příštích dvou letech. Na jejich vývoji se podílel i jeden z podezřelých manažerů, místopředseda pro vývoj a člen představenstva Michel Balthazard, který pracoval v Renaultu třicet let.
foto: Reuters