Start zcela nového fungování služeb v osobní železniční dopravě je hlavním očekáváním, které vkládám do roku 2011. Tak jako dříve v autobusové dopravě, prodeji letenek či nejnověji při vstupu na trh zájezdů dokáže v roce 2011 Student Agency, že zákazník může mít i v dálkové železniční dopravě jako standard služby, o kterých se mu do té doby ani nesnilo.

Symbol rychlosti, kvality, elegance

Vstup vlaků RegioJet na český a slovenský přepravní trh by měl zbořit léta zažité představy o nepříliš pružné a často velmi úředně vystupující železniční dopravě, kterou zákazníci využívají spíše z nutnosti. Železnici blízké budoucnosti chápu jako moderní a efektivní dopravní systém. Naším cílem je přispět k renesanci celého oboru a přinést nové myšlení, stojící na uspokojení zákaznické poptávky. Chceme, aby i železnice profitovala z nesporných výhod regulované hospodářské soutěže.

Chceme, aby se železniční doprava vrátila k prestiži, které se dříve těšila. Chceme, aby se stala symbolem elegance, rychlosti a kvalitních služeb, které si zákazník vybírá, protože chce, nikoli proto, že mu už nic jiného nezbývá. Chceme, aby do světa železniční dopravy přišel stejný fenomén komfortu a kvality služeb, který běžně zákazníci využívají v jiných oblastech obchodu a podnikání.

Chceme, aby nádraží v České republice obohatil usměvavý elegantní personál a kultura cestování vlakem si osvojila rčení - čisté tak, že i z podlahy by se tam dalo jíst. A současně věříme, že vysoká kvalita našich služeb a jednoznačně viditelný rozdíl poskytne srovnání a inspiraci pro celé prostředí železniční dopravy, které se díky tomu bude dále měnit a rozvíjet ve prospěch zákazníka.

Věřím také, že ale v otevírání trhu železniční dopravy nezůstane pouze u toho, co my jako soukromý subjekt budeme zcela sami na naše kompletní podnikatelské riziko realizovat na trase Praha-Ostrava. Jsme přesvědčeni, že po pozitivních signálech, navíc teď inspirováni i slovenskými sousedy, kraje přistoupí k vyhlášení výběrových řízení na zajištění regionální dopravní obslužnosti stejně jako ministerstvo dopravy splní svůj slib a vypíše tendry na první dotované rychlíky. V obou oblastech jsme připraveni se aktivně zapojit do těchto výběrových řízení a díky nim kraje, stát a koneckonců všichni daňoví poplatníci zjistí, o kolik lepší kvalitu služeb mohou získat za své peníze. Důkazem, že to reálné je, může být zmiňovaný příklad Slovenska, kde tamní ministerstvo dopravy vypsalo poptávku na provozování regionálních spojů, neváhalo využít naší nabídky a díky tomu se obyvatelé okolí Bratislavy, Dunajské Stredy a Komárna budou od března 2011 těšit špičkové kvalitě osobních vlaků na této trase. Ministerstvo pak získá bonus v podobě úspor ve státním rozpočtu.

Růžové brýle nesundávám

Jsem přesvědčen, že tato malá revoluce v osobní železniční dopravě se stane jedním z nejsledovanějších témat v České republice. Dalšími ostře sledovanými aktivitami budou určitě reformní kroky vlády, ke kterým se stále nedočkavěji upínají podnikatelé i občané České republiky. Bohužel ze vzletných cílů toho zatím mnoho splněno nebylo a více než půl roku se zdá, že dynamika vládního počínání už není, co měla být. Byla by velká škoda, kdyby smělé plány potřebných změn skončily jako křičící torza opuštěná svými otci - tolik podobná nedostavěným dálnicím opuštěným z důvodů nedostatků peněz. Pokud toto by byl jediný výsledek reformního úsilí, bylo by to velmi málo a velmi smutné.

Počátek roku má být ale spíše naplněn optimismem a vírou v očekávání toho lepšího. Proto i já si zatím své optimistické růžové brýle nesundávám a věřím, že všichni naplníme to, co jsme si předsevzali.

 

Radim Jančura
Autor je majitelem společnosti Student Agency

 

Ostře sledovanými aktivitami budou určitě reformní kroky vlády, ke kterým se stále nedočkavěji upínají podnikatelé i občané České republiky.

Související