Společnost RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury získala od slovenského ministerstva dopravy devítiletou smlouvu na dotovaný provoz osobních vlaků mezi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnem. První Jančurovy vlaky mají vyjet na trať v březnu 2012.

Potvrdili to včera mluvčí slovenského ministerstva dopravy Martin Krajčovič a mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. "Nabízíme nový koncept regionální dopravní obslužnosti. Zdvojnásobíme počet spojů," řekl Ondrůj serveru iDnes.

Slovensko ušetří 10 procent

Dosud jezdí na téměř stokilometrové trati osm párů vlaků denně, další spoje pak jen na části trati. Dceřiná firma Student Agency slibuje zkrácení jízdní doby mezi Bratislavou a Dunajskou Stredou na 43 minut z nynějších 70 minut.

Poptávku na zajištění vlakové dopravy mezi Bratislavou a Komárnem zveřejnilo slovenské ministerstvo dopravy v úředním věstníku Evropské unie již loni. "Jediný, kdo se přihlásil, byl RegioJet," sdělil Krajčovič. Slovensko podle něho díky smlouvě ušetří ročně deset procent nákladů. Přínosem pro cestující budou také klimatizované vlaky s větší kapacitou - až pro 300 pasažérů.

Česko nemělo odvahu

Jančurova firma požaduje otevírání trhu na železnici také po českých krajích a ministerstvu dopravy. Ty se k tomu ale příliš nemají. Řada krajů naopak na konci loňského roku podepsala desetileté smlouvy s Českými drahami. "Podobně jako při zavádění eura udělalo nyní Slovensko to, na co nemělo Česko odvahu," komentoval postup slovenského ministerstva Ondrůj.

Železničná spoločnosť Slovensko dostává výrazně vyšší dotace než České dráhy. Proto není tak těžké nabídnout nižší cenu. Zatímco České dráhy inkasují okolo stokoruny za kilometr, na Slovensku bude v příštím roce dotace činit téměř sedm eur (zhruba 178 korun) za kilometr.

V Česku chce RegioJet příští rok zahájit provoz dálkových vlaků bez státní dotace. Narušení monopolu Českých drah v rychlíkové dopravě ohlásil na polovinu roku. Pokud firma stihne nakoupit vagony a upravit lokomotivy, začne jezdit na trati Praha-Ostrava.