"Nestalo se nic vážného. Měli jsme jen potíže, které k jachtingu patří. Naše loď není ve stavu, že by se potápěla, to rozhodně ne, ale není závodu schopná na nejvyšší úrovni," řekl Trčka v rozhovoru ČTK z přístavu Eden, kde s kolegy zakotvili. "Tohle je jeden z nejtvrdších ročníků a hodně lodí odstupuje," dodal.

Z boje odstoupilo už šest lodí. Za dalším vítězstvím míří maxijachta Wild Oats XI, která může vyhrát popáté za posledních šest let. Australská loď vedená kapitánem Markem Richardsem je očekávána v Hobartu v úterý v noci nebo ve středu nad ránem.

Posádka zachráněna

YuuZoo, která pod názvem Nicorette ovládla prestižní závod před šesti lety, měla nejprve potíže s navigačním systémem. Poté se začala plnit vodou a porouchaly se jí vodní pumpy. Definitivní konec znamenala poškozená plachta. "Ještě jsem nezažil, aby se toho pokazilo tolik za tak krátkou dobu," posteskl si kapitán Ludde Ingvall.

Členové jeho posádky Greg Homann a Will Mueller šli přes palubu pár hodin po startu při opravě potrhané přední plachty. "Blížila se bouře, tak jsme s tím spěchali. Udeřila do nás vlna, plachta se roztrhla ještě víc a oni dva, místo aby ji pustili, na ní dál viseli. Když skončili ve vodě, viděl jsem jen ty dva smutné obličeje a velké oči, které se mě ptaly: Co teď?" citovala Ingvalla agentura AP. "Udělali jsme otočku, vrátili jsme se pro ně, ale ztratili i s vyzvednutím minimum času," doplnil Trčka.

Následně se lodě dostaly do nevlídného počasí a po první frontě přišla z jihu ještě druhá. "Začal se nám lámat materiál a skončili jsme s rozhodnutím, že už nemáme plachty na co věšet, že nemá cenu dál závodit," řekl Trčka. "Tenhle závod je o přípravě, ale nejsem si jistý, že jsme bůhvíco zanedbali, i když jsme před závodem dělali hodně modifikací. Možná to nebylo ideální, protože některé jsme dokončili poměrně pozdě a takový trest za to člověk může zaplatit," uvažoval třiatřicetiletý Trčka.

"Mnohem lepší je, když je dobré počasí a člověk se může soustředit na závodění a ne na přežití," uvedl kapitán YuuZoo Ingvall.

Trčka - specilaista na starty

Trčka na lodi zastával nejdříve funkci taktika startu. "Staral jsem se, aby měla loď dobrou pozici a myslím, že to vyšlo hodně dobře," hodnotil čtvrté místo na otočce u první bójky. Na volném moři už si strategii určoval kapitán a Trčka přešel ke svému týmu a roli kormidelníka. Při svém třetím startu v závodu do cíle v Hobartu poprvé nedojel. "Je to další zkušenost, z které je třeba se poučit," řekl Trčka.

V městečku Eden, vzdáleném asi 500 kilometrů jižně od Sydney, zakotvili Trčka a jeho kolegové jako první a díky tomu domů bez odměny neodjedou. "Mají tady vypsanou cenu pro loď, která první přijede do Edenu," smál se Trčka při večeři a dodal: "Přístav se začal krásně plnit, protože hodně lodí má potíže, i větší než my."

Z Austrálie odletí 31. prosince a příchod roku 2011 oslaví v letadle. Doma se dlouho nezdrží. "Desátého ledna odlétám do Ameriky," uvedl. V Miami ho mimo jiné čeká i závod Světového poháru třídy Laser, na které se pokusí v prosinci 2011 v Perthu kvalifikovat na olympiádu v Londýně. "Musím se ale starat o obživu při námořním jachtingu, a proto mi budou chybět dny na vodě. Smrsknu to do bloku a od září budu jezdit intenzivně, abych si to vyjel," řekl Trčka, který si vyzkoušel olympijskou regatu v Aténách (25.) i v Pekingu (31.).