Americký Kongres dospěl k závěru, že je zapotřebí zvýšit hlučnost elektromobilů a hybridních vozů. Tato tichá vozidla totiž mohou představovat hrozbu pro chodce, kteří je neuslyší přijíždět. Sněmovna reprezentantů schválila zákon, na jehož základě budou muset regulační úřady stanovit minimální hlasitost zvuku těchto vozidel. Senát svou verzi zákona odsouhlasil minulý týden.

Slepecké organizace si již delší dobu stěžují na nedostatečný hluk elektromobilů a hybridních vozů. Loňská studie amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) dospěla k závěru, že pravděpodobnost srážky s chodcem je u hybridních vozů v některých situacích dvojnásobná oproti běžným automobilům.

Hybridní vozy, jako je třeba Toyota Prius, přepínají především při menších rychlostech ve městě pouze na elektromotor a jsou pak prakticky bezhlučné. Studie se podle agentury AP věnovala situacím, kdy auto zpomaluje a zastavuje, couvá, vjíždí a vyjíždí z parkoviště a podobně.

Vůz je podle studie téměř neslyšný při rychlosti nižší než třicet kilometrů v hodině, při vyšší rychlosti je auto lépe slyšet kvůli tření pneumatik a vozovky.

V roce 2009 zemřelo v USA při autonehodách přes 4 000 chodců a 59 000 jich bylo zraněno, uvádí AP.

"Trend zvyšování počtu ekologických vozidel na silnicích neúmyslně ohrozil bezpečnost slepců a dalších chodců," uvedl demokratický kongresman Edolphus Towns.

Republikánský kongresman Cliff Stearns dodal, že nový zákon bude chránit kromě slepých chodců i vyznavače joggingu, děti a další lidi, kteří potřebují být varováni před blížícím se automobilem. Zákon ještě musí podepsat americký prezident Barack Obama.

Automobilky tento plán podle agentury AP podporují a vyvíjejí umělé zvuky, které by elektromobily a hybridní vozy mohly vydávat. Japonská automobilka Toyota Motor již letos začala pro své hybridní vozy Prius prodávat zařízení simulující zvuk motoru.