Slovenská společnost Sky Toll vyzkoušela počátkem prosince svůj satelitní mýtný systém na trase z Bratislavy do Prahy, využila přitom dálnice i silnice nižších tříd.

Na včerejší tiskové konferenci to uvedl ředitel firmy Matej Okáli. Sky Toll se snaží proniknout na český trh v rámci snahy ministerstva dopravy o rozšíření mýtného systému. Akcionáři firmy Sky Toll jsou francouzská společnost Sanef, provozující mýtné ve Francii, a slovenská dceřiná firma španělské společnosti Ibertax, založené v roce 2007 a sídlící na Kypru.

"Připravili jsme to za 16 dní bez toho, že by se musela postavit jedna jediná mýtná brána," uvedl Okáli. Zkušební jízdu dodávky, vybavené mýtnou jednotkou společnosti Siemens, označil ředitel za demonstraci pružnosti systému, který lze rychle přizpůsobit novým zpoplatněným úsekům. Pilotní test pokryl 197 kilometrů dálnic a 55 kilometrů silnic nižších tříd.

V rámci svých aktivit v ČR se Sky Toll dostal nedávno do sporu s tuzemským provozovatelem mýta, firmou Kapsch. Sky Toll se chlubí tím, že nabídl státu levnější řešení než Kapsch. Naopak Kapsch považuje nabídku slovenské konkurence za nereálnou.

Sky Toll poslal českému ministerstvu dopravy návrh na zpoplatnění více než 9000 kilometrů silnic první a nižších tříd satelitní technologií za 3,6 miliardy korun.

Kapsch za svůj mikrovlnný systém na 2500 kilometrů "jedniček" chce 4,8 miliardy korun.

"My si myslíme, že naše řešení by bylo pro Českou republiku vhodnější," uvedl Okáli.

Podle šéfa Kapsche Karla Feixe je ale zadání z MD příliš obecné a skutečně srovnatelné nabídky by vzešly až z přesně zadaného tendru. Kapsch provozuje na dálnicích a vybraných "jedničkách" mikrovlnný systém, který vyžaduje stavbu ocelových bran. Kapsch ale také už přes dva roky testuje takzvaný hybrid, který by propojil mikrovlny na dálnicích s družicovým signálem na silnicích nižších tříd. Při testování využívá Kapsch pět tisíc vlastních jednotek.