To, že se Čína dostává do popředí na poli ekonomickém i politickém je známý fakt. Teď se začíná prosazovat i v oblasti další - ve vzdělání.

Téměř půl milionu studentů ze sedmadesátky zemí světa se zúčastnilo průzkumu PISA, který srovnává znalosti studentů v oblasti čtení, matematiky a přírodních věd. Letos se výzkum soustředil na oddíl první, a to hlavně na práci s psaným textem.

Na samém vrcholku žebříčku se toho příliš nezměnilo. Seznam již tradičně ovládla Jihokorejská republika a Finsko.

Absolutním vítězem se ale stal úplný nováček. Čínský region Šanghaj hned při svém "vystoupení" ostatní porazil a to ve všech kategoriích a s přehledem.

A vzestup Číny potvrdila také čtvrtá příčka Hongkongu, který byl v matematice a přírodních vědách dokonce druhý. Až za ním následoval Singapur, Kanada, Nový Zéland a Japonsko.

Některé země si oproti předchozím výsledkům polepšily jako třeba Německo a Polsko, jež skončilo těsně za úspěšnou evropskou pěticí - Nizozemím, Belgií, Norskem, Estonskem a Švýcarskem.

Na druhé straně si značně pohoršily Spojené státy, Francie, nebo také Česká republika. České děti se zhoršily ve všech třech oblastech a jejich výsledky byly průměrné až podprůměrné. "Česká republika klesá nejrychleji ze všech zemí OECD," komentoval výsledky ministr školství Josef Dobeš (VV).

V oddílu literárních dovedností si polepšila například Chile, Izrael nebo Maďarsko. Ukázalo se také, že dívky čtou lépe než chlapci.

Podprůměrná Jižní Amerika i Indonésie

V matemetice velký pokrok zaznamenalo Mexiko, Portugalsko či Turecko. Na poli vědeckém si polepšilo Turecko, Portugalsko, Korea, Itálie, Norsko i Polsko.

Mezi těmi, kteří dosahovali podprůměrných výsledků, jsou například žáci Albánie, Kazachstánu, Indonésie, ale také zemí jihoamerického kontinentu jako je Brazílie, Kolumbie nebo Peru.

Největší mezinárodní průzkum připravuje Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Znalosti patnáctiletých studentů testuje v pravidelném tříletém cyklu, kdy odborníci sledují schopnost teenagerů pracovat s textem, počítat matematické úlohy a orientovat se v přírodních vědách. Každý rok se přitom soustředí na jednu z oblastí primárně a zkoumají ji podrobněji. Nejdůležitějším kritériem přitom je, jak jsou žáci vědomosti ze školy schopni využívat v různých situacích každodenního života.