Šéf dopravních policistů Leoš Tržil v rozhovoru pro HN rekapituluje, jak se vyrovnat se sněhovou kalamitou za volantem auta.

HN: Na co by si měli řidiči v tomto počasí dávat pozor?

V první řadě jsou to zimní pneumatiky. To je alfa omega. Ti, kteří nadále používají letní pneumatiky, velmi riskují. Důležité také je smířit se s tím, že v tomto počasí se budou tvořit kolony a že cestování bude trvat déle. Na pospíchání není nejlepší čas. Řidiči by také měli mezi sebou udržovat větší vzdálenosti.

HN: Jak se připravit na to, že budu trávit několik hodin v kolonách?

Je dobré myslet na dostatek pohonných hmot. Tím, že se tvoří kolony, se může stát, že někomu dojde benzin uprostřed zácpy, což je velmi nepříjemné pro něj i pro další řidiče. A v autě by neměla chybět ani deka pro případ, že někde uvíznete, abyste se mohli trochu ohřát. Samozřejmostí je sledovat rádio či internet.

HN: Platí, že je lepší autem nikam nejezdit?

Pokud to není nutné, je lepší nikam nejezdit. Nebo se aspoň informovat, zda na plánované trase není nějaká nehoda či nějaký kritický úsek a vyhnout se mu. Řidiči by si měli rozmyslet, po jakých silnicích hodlají cestovat. Hlavně u malých vozovek je pravděpodobné, že buď nebudou vůbec protažené, nebo jen málo. Údržbáři totiž postupují při odklízení podle důležitosti.

HN: Řadu dopravních nehod a komplikací opět způsobily kamiony.

Co se kamionů týče, tak samozřejmě podle zákona mají dovoleno předjíždět, jejich šoféři by si to ale měli rozmyslet. V tomto počasí by měli dát přednost osobní dopravě. Ve sněmovně leží novela, která přesně tohle řeší, tedy že třeba při omezeních na dálnici by kamiony nesměly vjíždět do levého pruhu.