V Lovosicích jsou čtyři hektary prázdných skladů. Železniční přepravce ČD Cargo za ně platí nájem, i když pro ně nemá využití. "Bohužel smlouvu nelze vypovědět za podmínek, které by byly pro společnost aktuálně přijatelné, takže hledáme využití, které by bylo ekonomicky akceptovatelné," vysvětluje mluvčí ČD Cargo Roman Jandík.

Nájemní smlouvy na nové sklady podepsala firma v roce 2008 pod vedením Josefa Bazaly, který byl letos v létě odvolán. Haly byly dokončeny letos na jaře, přesto pro ně firma stále hledá zájemce. Obsazena je zhruba desetina ze 43 tisíc čtverečních metrů. Podle odhadů realitních expertů nájemné podobného skladu pravděpodobně překračuje částku šedesát milionů korun za rok.

Jandík přitom odmítá sdělit, na jak dlouho má nájemní smlouvu se slovenským developerem podepsanou, stejně jako alespoň řádový objem nájemného. "To je naše interní záležitost," říká Jandík. Na celý projekt navíc nebylo vypsáno výběrové řízení. "Pozemek, který jsme potřebovali, protože stojí vedle našeho terminálu na překlad zboží, již patřil soukromému developerovi HB Reavis. Proto sklad tento developer také stavěl," vysvětluje Bazala.

Počínání Carga se nezdá realitním expertům. "Je to ojedinělé. Stane se, že si firma pronajme deset tisíc čtverečních metrů a pak zjistí, že přestřelila své plány a pět set metrů nepotřebuje, takže hledá dalšího nájemce. Neznám ale případ, že by si firma najala čtyři hektary, které nepotřebuje, to nedává smysl," řekl HN Jan Hospodář, specialista akvizic komerčních nemovitostí poradenské společnosti CB Richard Ellis. Podobně mluví i firmy v dopravě. Tvrdá konkurence a tlak na ceny prý vylučují, aby se platilo za prázdné sklady. Když nějaká plocha není využitá, okamžitě se jedná s vlastníkem nemovitosti.

ČD Cargo odkazuje na to, že celý projekt je dědictvím po předchozím vedení. "Management, který smlouvy uzavíral, již ve společnosti nepracuje, proto vám nedokážu říct konkrétnější informaci o vzniku a tehdejším záměru," dodává Jandík.

"Ať si něco zjistí o tom, co je to logistika, když nevědí, jaký je záměr. Je to dlouhodobý projekt, který se připravoval pět let," vysvětluje bývalý šéf Carga Bazala. "Měli jsme rozjednáno několik zákazníků, například Unipetrol a Kaučuk, ale nikdo z nového vedení se ani nezajímal o žádné naše informace. Teď je to na nich, já jim to nosit nebudu," kritizuje své nástupce. Ti ale žádný dokument, který by pokročilá vyjednávání potvrdil, prý nenašli. Cargo tak začíná prakticky od nuly s potenciálními nájemci, kteří by mohli zvýšit využití skladů. Haly v Lovosicích mají být podle původních plánů součástí klíčového uzlu silniční a železniční dopravy, které jsou běžné v západní Evropě. Právě tam by se mělo zboží překládat z kamionů na železnici. Ministr dopravy Vít Bárta chce podíl železniční dopravy zvýšit a právě takové terminály podporovat.

ČD Cargo je pátým největším nákladním železničním dopravcem v EU. Firma se v posledních dvou letech propadla z miliardových zisků do stamilionových ztrát. Ty podle auditu způsobilo i předchozí vedení. Šéf mateřských českých drah Petr Žaluda proto letos v létě tým kolem Bazaly odvolal. Ředitelem ČD Cargo je Jiří Vodička, který dříve řídil strategii a marketing firmy FIO.

 

CD Cargo

60 mil.

korun rocne platí podle odhadu CD Cargo za sklady, které zejí prázdnotou. Za dva roky dokázali pronajmout jen 10 procent kapacity.

378 mil.

prodelalo CD Cargo v lonském roce. Podle auditu za to muže zejména predchozí vedení, které bylo letos v léte odvoláno.

o 11 %

se snižují poplatky za využití kolejí nákladními vlaky. Ministr dopravy Vít Bárta tak chce podporit CD Cargo v dalším rozvoji.