Vyberete si konkrétní jazykový kurz, zavoláte do školy a domluvíte si schůzku. Školu navštívíte, oznámíte, že jste pokročilý, zaplatíte školné a... co dál? Kdo zaručí, že se jazyku úspěšně naučíte a že, jinými slovy, se vám vložená investice vrátí? A čemu se vlastně z toho "jazyka" chcete naučit? A jak se to vlastně dělá? Zkušenosti ukazují, že nic takového jako ideální škola, ideální učitel nebo ideální metoda pro všechny bez rozdílu neexistuje. Přesto lze s úspěchem využít několik obecných vodítek, která poukazují na kvalitu jazykové školy, schopnost jejího managementu najít dobré učitele, zorganizovat a zabezpečit výuku, vhodně rozčlenit studenty dle zájmu, schopností a zkušeností s jazykem. Zkrátka zajistit základní předpoklady k tomu, abyste se v jazykové škole cizí jazyk skutečně mohli naučit.

Zárukou úspěchu je motivace


Než se však vydáte na cestu vzdělání, zvažte důkladně, kam chcete dojít a proč. Je známo, že nejlepší zárukou úspěchu je motivace. Budu chodit do kurzu, protože si to přeje tchýně nebo šéf? Chci se učit jazyk, protože je to jazyk světový? Takové cíle jsou bohužel příliš neurčité. Lidé s konkrétním cílem, jímž je často složení některé mezinárodně uznávané zkoušky, uspějí mnohem pravděpodobněji. Potřebujete cizí jazyk pro své povolání, chcete jezdit na návštěvy za vnoučaty do ciziny nebo toužíte číst svého oblíbeného autora v originále? Každá maličkost, která je ovšem pro vás důležitá, může mít velký vliv na váš úspěch v cizích jazycích.

Pokud se přece jen chcete učit a nevíte přesně proč, v jazykové škole vám zkušený pracovník pomůže stanovit cíl během vstupního pohovoru. Mějte vždy na paměti, že čím vyšší je míra zaujatosti pro učení, tím vyšší je šance na úspěch a tím méně ve skutečnosti záleží na metodě, učebnicích či učitelích. Existují lidé, kteří se naučili jazykům jen s pomocí rozhlasu prostě proto, že museli.

Jak vybrat školu


Před první návštěvou školy si udělejte přehled o jazykových kurzech. Pomocí vyhledávacích nástrojů na portálu www.jazykovky.cz zjistěte nabídku jazykových kurzů ve vašem městě a počet jazykových škol. Navštivte také internetové stránky vyhledaných jazykových škol pro získání bližších informací. Internetová prezentace vám o škole může hodně napovědět. Má škola svůj web aktualizovaný, nebo je její poslední "novinka" z roku 2005? Stránky nemusí vypadat jako web BBC, ale měli byste tam najít všechny potřebné informace. Čím lépe půjdete na pohovor připraveni, tím více si z něj odnesete. Při první návštěvě školy se hodně ptejte a vnímejte, jak poučeně vám pracovník školy na vaše otázky odpovídá.

Spolehlivým ukazatelem pro výběr školy nemusí být právě její umístění, zařízení učeben či zářivý úsměv pana ředitele. Dejte spíše na osobní reference bývalých studentů nebo na úspěšnost absolventů při mezinárodních zkouškách. Uvědomte si však, že jen málo studentů prošlo více jazykovými školami a pokud se zachováte pouze podle jejich rady, možná nebudete zklamáni, ale nemusíte vybrat nejlepší školu pro vás. Každému vyhovuje trochu jiný přístup; velmi záleží na konkrétním lektorovi. Poradit při výběru školy vám pomohou také zaměstnanci vzdělávacích organizací.

Skutečnost, že se sám cítíte například jako pokročilý, může být zavádějící. Proto vám každá dobrá JŠ nabídne písemný rozřazovací test a pohovor, na základě kterých budete zařazeni do studijní skupiny odpovídající vaší pokročilosti a vašim potřebám. Řada škol má test přístupný i na svých internetových stránkách. Také případný přechod do jiné třídy by neměl být problém. JŠ musí rovněž mít pevný sylabus (časový plán výuky) a rozvrh hodin. Ověřte si, zda jazyková škola zaměstnává pouze vyučující s dostatečnou kvalifikací pro výuku cizího jazyka. Zajímejte se o to, jak a za jakých podmínek můžete od studia případně odstoupit. JŠ by vám měla nabídnout jasně a přehledně formulovanou smlouvu o výuce.

V JŠ vám také poradí, jak dál po ukončení kursu a co dělat pro to, aby nově nabyté vědomosti neupadly příliš rychle v zapomnění. Mohou vám kupříkladu zprostředkovat studium na zahraniční jazykové škole. Dobré školy mívají vlastní knihovnu, organizují pravidelná setkání či nabízejí bohatý společenský program, který by ale neměl znamenat, že se výuka třikrát týdně odehrává v restauraci. Pokud vám zaměstnanci školy nejsou při první schůzce právě sympatičtí, nevyjdou vstříc vašim dotazům a máte pocit, že obtěžujete, běžte raději o dům dál. Shrnuto tedy platí, že čím zodpovědněji přistoupíte k výběru školy a k učení, tím úspěšnější budete a tím spíše se vám investice zúročí.

Několik oblíbených mýtů


Učitel mě to naučí. Omyl! Učit se budete muset sami. A budete také muset sami přijít na to, jak se učit. Všechny lákavé nabídky slibující zázračné výsledky ve výuce jazyků jsou jen klamavou reklamou. Učitel, pokud je to profesionál, vám pomůže a dokáže vás dovést k úspěchu, budete-li sami chtít. V JŠ vám také pomohou sledovat váš postup pomocí pravidelných testů či pohovorů.

Rodilý mluvčí je nejlepší učitel. Omyl! Kolik z nás by dokázalo učit někoho češtině? I učitelství je profese a učitelem se prostě nikdo nenarodí. K tomu, aby se člověk stal v učení skutečně profesionálem, nestačí jen znalost předmětu samotného. Podrobné líčení lektora (rodilého Australana) o tom, jak se žije v zemi protinožců vás sice pobaví a zaujme, ale konverzační kurz jste zaplatili proto, abyste mluvili vy a ne učitel.

V moderním světě učení je nezbytné, aby budoucí učitelé prošli důkladným školením. Například ve výuce angličtiny je dokládá některý z mezinárodně platných učitelských certifikátů (TEFL, CELTA či jiný). Kontakt s rodilými mluvčími je samozřejmou součástí moderní hodiny, neřeší však vše. I mezi Čechy jsou již učitelé výtečně jazykově i metodologicky vybaveni a mohou nabídnout pohled na učení rodilým mluvčím neznámý. Sami byli studenty, sami se jazyku museli nějak naučit a jejich zkušenost pro vás bude přínosem.

Tradičního rozdělení hodin na "gramatiku s českým učitelem a konverzaci s rodilým mluvčím" se v JŠ nedočkáte. Světu učení vládne tzv. komunikativní učení a proškolený učitel vede hodiny tak, že se vám dostane procvičování "přesnosti" i "plynulosti" zároveň. Budete se cvičit v používání čtyř základních dovedností - poslechu, mluvení, čtení a psaní. Ostatně tyto schopnosti budete potřebovat pro praxi a navíc - mnoho jazykových zkoušek testuje právě poslech, mluvení, čtení a psaní.

Protože se více cení deduktivní učení, málokterý učitel bude vést sáhodlouhé výklady o jazyce. Spíše vám umožní jazyk používat v co nejreálnějších situacích. Koneckonců přece platí, že lyžovat se naučíte lyžováním; stejně tak se mluvit cizí řečí naučíte jen tím, že jí budete mluvit.

Úspěch tkví v dobré učebnici. Omyl! Jsou jistě učebnice různé kvality a platí, že ze zajímavého realistického textu se naučíte více, protože se lépe pamatuje to, co je vám nějak blízké. Opět však platí výše zmíněné pravidlo o motivaci.

Ideální je, jsem-li ve třídě sám s učitelem. Omyl! Máte-li se naučit v cizím jazyce komunikovat, pak musíte mluvit s ostatními. Individuální výuka je samozřejmě možná, nejčastěji však tuto formu volí lidé velmi zaneprázdnění. Za vyšší cenu by se vám v individuálních hodinách mělo dostat osobního přístupu. Na druhé straně příliš velké třídy (řekněme například o dvaceti a více studentech) neumožňují učiteli věnovat se dostatečně každému studentovi.

Existují zázračné metody. Omyl! Pro dospělé je učení se jazykům vždy tvrdá práce a kdokoliv, kdo tvrdí opak, je podezřelý.

Mgr. Václav Kovařík