Mezi českými firmami převládá pozitivní názor na používání stravenek, svým zaměstnancům je nabízí 73 procent společností. Vyplývá to z výzkumu společnosti Factum Invenio, která se telefonicky dotazovala 714 zástupců firem z celé České republiky.

"I výsledky studie společnosti PwC PayWell 2010 potvrzují popularitu stravenek mezi tuzemskými zaměstnavateli. Stravenky patří k pěti nejčastěji poskytovaným benefitům. Průměrná hodnota stravenky na den, již zaměstnavatelé poskytují, činí 72 Kč. Z toho firma v průměru uhradí 65 procent, což znamená, že některé společnosti přispívají svým zaměstnancům i vyšší částí hodnoty stravenky, než je daňově uznatelná," uvedl odborník na řízení lidských zdrojů ze společnosti PwC ČR Branislav Hunčík.

Jakákoliv hodnota stravenky je u zaměstnance osvobozena od daně z příjmů a nezahrnuje se ani do základu pro odvod pojistného na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění. To přispívá k velké popularitě stravenek mezi zaměstnanci. Daňové limity v poskytování stravenek jsou nastaveny pouze pro zaměstnavatele. Například letos si mohou z každé bezplatně poskytnuté stravenky za 100 Kč snížit základ daně pouze o 51,10 Kč, zbytek hodnoty je daňově neuznatelný, vysvětlil partner v daňovém a právním oddělení PwC ČR David Borkovec.

Stravenky se spolu s ostatními zaměstnaneckými benefity staly kvůli záměru zrušit jejich daňové zvýhodnění předmětem sporu vlády s odbory na počátku letošního roku. Zákon o DPH původně počítal s daněním benefitů podle obvyklé tržní ceny, odbory si však pod hrozbou stávky, především v dopravě, vynutily vyškrtnutí příslušné pasáže ze zákona.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru