Přes 170 tisíc prodaných aut, to už je pořádné číslo. A zatímco Mercedes přijel s novou generací modelu CLS, Audi se do segmentu sedanu-kupé ve vyšší střední třídě vrhlo poprvé. Na světě je A7 Sportback.

Kdybych měl hodnotit design nové Audi A7 Sportback, na což si moc netroufám, pak mě osobně připomíná velkou Audi A8, kterou jen někdo trochu přišlápl. Její uříznutá záď po vzoru starých modelů nebo bezrámové dveře vypadají však skvěle. Na druhou stranu nejde o nic extravagantního, takže A7 zapadne přesně do řady mezi A8 a A6. A budu hádat, že nová Audi A6 bude opět vypadat velmi podobně. Chtělo by to asi trochu invence. Osobně se mi víc líbí design Mercedesu CLS, ale to je věc osobních preferencí.

Uvnitř musím Audi jednoznačně pochválit. Materiály i zpracování jsou luxusní, nad tím se už asi nikdo nemůže pozastavovat, velmi se mi zamlouval i nový matný dřevěný dekor s opravdovou strukturou. A7 Sportback má ale navíc i poměrně zajímavě tvarovanou palubní desku, která není tak okoukaná jako u ostatních vozů z této značky. Jistě, pár stejných čudlíků a třeba i budíky by se našly, ale to rozhodně nemůže být výtka. A nevím, jestli to pro vás bude rozhodující – napřesrok se chystá česká lokalizace ovládání a dokonce bude schopna přijímat i české hlasové příkazy, navigace bude hovořit česky.

Sedačky jsou velmi pohodlné, dobře nastavitelné. Sedí se nízko nad zemí, ale to rozhodně nevadí, podsedák je totiž dostatečně dlouhý a může tak podpírat stehna. Místa je nad hlavou tak akorát, horší je to samozřejmě ve druhé řadě, kde je místo pro dva dospělé cestující, kteří se ale budou muset lehce uskromnit. Jenže Audi A7 Sportback je zaměřeno hlavně na řidiče, takže to problém nebude. A kdo by chtěl chalupařit na svém luxusním letním sídle, může. Zavazadelník pojme celkem 535 litrů bagáže. A to je opravdu dostačující snad pro každého.

Jenom šestiválce

Audi nabídne pod kapotou trojici motorů. Všechny spojené s pohonem čtyř kol quattro. Základní benzínová jednotka 2,8 FSI disponuje výkonem 204 koní, silnější 3.0 TFSI má rovných 300 koní. Také můžeme v nabídce najít jeden vznětový agregát 3.0 TDI s výkonem 245 koní. Ano, všechno jsou to samozřejmě šestiválce a se všemi se také pojí automatická převodovka S tronic. K prvnímu seznámení s novým vozem jsem si vybral motor 3.0 TFSI.

Nebudu tu snad ani muset popisovat, že je to motor absolutně nehlučný a že jeho 300 koní jde skvěle za plynovým pedálem. Vzpomínám si, že jsem tuhle jednotku kdysi zkoušel v Audi A6 po faceliftu, kde nahradila tu atmosférickou. I když jsem si posteskl po starých časech, musel jsem uznat, že je to parádní motor. Zapomeňte na nějaké turbodíry, tady je zátah rovnoměrný a pekelně silný. Audi A7 Sportback sice váží přes 1,8 tuny (a vážila by víc, kdyby v Ingolstadtu nepoužili lehkou hliníkovou konstrukci), ale dynamiku s ním má exkluzivní. Stovka zabere 5,6 sekundy, omezovač zasahuje na tradičních 250 km/h.

Nebyl to ale motor, na co jsem se nejvíc těšil. Nýbrž řízení. Novodobé Audi třeba oproti BMW nebylo nikdy řidičsky příliš zajímavé, jeho posilovače byly buď moc lehké nebo měly umělý odpor, který v člověku vyvolával falešné naděje na dobrou kontrolu nad vozidlem. Audi A7 Sportback to má ale všechno jinak. Nově tu totiž úřaduje elektromechanický posilovač.

A slovo mechanický je v tomto případě důležité pro všechny, kteří hledají trochu komunikace s předními koly. Můžu potvrdit, že ta funguje. Stále se sice nepohybujeme na úrovni BMW, ale přece je to velký krok pro značku se čtyřmi kruhy ve znaku. Když pominu Audi R8, je to první auto z Ingolstadtu, ve kterém jsem se vysloveně bavil a cítil vše, co jsem potřeboval. Řízení je povedené a zmizel i ten umělý tlak. Vše je nastavené tak akorát a to si ještě můžete zvolit pomocí systému Drive Select několik jízdních módů.

Nedoufejte však v úplné zázraky. I když se vám bude jezdit v zatáčkách velmi dynamicky, nový systém pohonu všech kol bude posílat co nejvíce síly na zadní kola a cit ve volantu bude dostatečný, stále se dočkáte určité nedotáčivosti. Vpředu leží totiž hodně těžký motor a sedíte v těžkém autě. Fyzikální zákony na rozdíl od těch silničních nelze ošidit. Ale mluvím tu o opravdu extrémním zacházení.

Pohodlí na dálnici

Většinu času stejně budete trávit rychlým letem po dálnici, ke kterému je tohle auto jako stvořené.  Stabilita je perfektní i za vysokých rychlostí. Sice vás pak začne trápit hvízdající vzduch v bezrámových oknech, to se dá však vždycky přehlušit křišťálově hrající audiosoustavou. Při dálničním tempu navíc pojedete za přijatelnou spotřebu. Já jsem si s autem pohrával, takže jsem skončil na 16 litrech za 100 km. To už pak začaly zavánět i jinak takřka neunavitelné brzdy.

Na závěr se přece jen nevyhnu ještě jednomu krátkému srovnání mezi Audi A7 Sportback a Mercedesem-Benz CLS. Řeč bude o ceně. Očividně tu někdo koukal do tabulek konkurenta a snažil se nabídnout lákavější koupi (i když řády desítek tisíc v tomto segmentu asi příliš velkou roli nehrají). Takže zatímco CLS stojí s třílitrovým turbodieselem 1.602.000 korun, A7 3.0 TDI vyjde na  1.534.700 korun. Podobný rozdíl je i u benzínového motoru.

Základní ceny pro český trh:
Audi A7 Sportback 2.8 FSI quattro – 1 363 000 Kč
Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro – 1 549 800 Kč
Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro – 1 534 700 Kč