České dráhy zaplatí za použití kolejí Správě železniční dopravní cesty příští rok o 270 milionů korun více než letos. Stejnou částku, tedy zhruba 11 procent poplatku, naopak ušetří dceřiná firma pro nákladní dopravu ČD Cargo. Ministerstvo dopravy tak chce podpořit přepravu nákladu po železnici, vyplývá z dnešního oznámení MD.

"Zatímco silniční mýtné v dalších dvou letech zdraží, na železnici dochází ke snižování poplatků za nákladní přepravu. Jsem přesvědčený, že firmy by si tuto příležitost neměly nechat ujít," uvedl ministr Vít Bárta. Snížení poplatků se přitom týká hlavně jednotlivých zásilek v kombinované dopravě.

Luxusní konkurence na dráze? Vagony za miliardu dodají Jančurovi Rumuni – čtěte ZDE

Bárta nařídil obří personální rošádu v ČD. Výpravčí už nebudou patřit Žaludovi – čtěte ZDE

České dráhy budou muset podle ředitele Petra Žaludy řešit zvýšení poplatku "vnitřními úsporami". Stejným způsobem chtějí prý najít i zhruba půl miliardu, o kterou ministerstvo podniku zkrátí státní příspěvek. Celkem budou muset dráhy příští rok ušetřit přes tři čtvrtě miliardy korun.

Zhruba 250 milionů činí zrušená dotace na vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity, dalších 66 milionů ministerstvo ušetří tím, že nenavýší dotace drahám na spoje o inflaci.

MD rovněž sníží příspěvek do sociálního programu pro zaměstnance ČD z 248 milionů na 63 milionů korun. Jak ale tvrdí odbory, propuštění zaměstnanci mají na odchodné zákonný nárok, dráhy proto budou muset prostředky v programu dorovnat z vlastních zdrojů. To potvrdil i Žaluda.

Úspory chtějí dráhy najít mimo jiné v propuštění asi 1600 zaměstnanců, což je podobné číslo jako letos. Ostatním zaměstnancům chce vedení podniku snížit platy. Naopak Bárta drahám zakázal plošné zvýšení jízdného a výrazné omezování spojů. "S něčím takovým jsme stejně nepočítali," uvedl Žaluda.

Dráhy na druhé straně mohou počítat se zachováním zhruba třistamilionové státní dotace na pořízení a obnovu kolejových vozidel. Z programu lze financovat jen vozidla jezdící na objednávku veřejné správy, drtivá většina prostředků tak je de facto určena Českým drahám.

Žaluda čeká od dcer dividendu

Žaluda předpokládá, že snížení poplatků pro cargo přispěje ke zlepšení hospodaření do té míry, že mateřské ČD získají od dcery v příštích letech dividendu. Se zhruba půlmiliardovou dividendou počítaly už loni, cargo se ale propadlo do ztráty 378 milionů a matka nedostala nic.

Šéf carga Jiří Vodička snížení poplatku za koleje uvítal. "Trend je jasný, silnice bude dlouhodobě méně výhodná a firmám se vyplatí uvažovat o zapojení železnice do své logistiky," řekl. Ztráta carga ale letos podle loňské metodiky přesáhne 700 milionů, mírný zisk by se měl dostavit v příštím roce.

Nákladní přeprava na české železnici představuje necelou pětinu veškeré nákladní přepravy českých dopravců. Zatímco po silnicích putovalo loni 370 milionů tun zboží, po kolejích necelých 80 milionů tun. Před 20 lety byl přitom poměr přesně opačný.

Železnice dokáže konkurovat jen na delší vzdálenosti

Odborníci jsou ke zvrácení trendu vesměs skeptičtí. "Obecně se hovoří o schopnosti železnice konkurovat silnici při přepravě na delší vzdálenosti. Od asi 600 kilometrů začíná být železnice u specifických typů nákladu konkurenceschopná," uvedl Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. Podle něj cena při rozhodování firem nemá největší váhu, železnici prý znevýhodňuje i delší doba přepravy, neschopnost dodržet stanovené časy nebo neschopnost doručit zásilku takzvaně "ode dveří ke dveřím".