Sedm let lavíroval prodej vozu Škoda Superb kolem dvaceti tisíc ročně. Pak přišel nový šéfdesignér Jozef Kabaň a "šlápl superbu na střechu". Ze zaoblené kopie octavie tak vytvořil elegantně protáhlou limuzínu střední třídy a prodej začal vzrůstat.

Raketově zrychlili odbyt designéři Škodovky letos, kdy záď superbu zdvihli na úroveň střechy, a nabídli tak prostorné elegantní kombi.

Od uvedení na trh v roce 2001 se prodalo celkem 279 tisíc superbů, z toho za deset letošních měsíců 82 tisíc. Jinými slovy: zatímco do loňského roku Škodovka prodávala průměrně dva tisíce superbů měsíčně, letos vzrostl měsíční prodej čtyřnásobně na 8220 vozů.

Škoda Auto patří spolu s Audi, Volkswagenem a Seatem mezi hlavní značky největší evropské automobilky, koncernu Volkswagen. A překvapivě právě VW se najednou úspěch její české značky přestává líbit.

Auto s puncem kanibala

Již letos na jaře zvýraznili úspěch nového superbu redaktoři německého magazínu Auto Bild, v jejichž testu byl hodnocen lépe než podobný vůz VW Passat.

"Jednoduše nabízí za vaše peníze více - mnohem více vychytávek, a dokonce více místa. V některých případech prostě Škoda nad svým německým protějškem vyhrává," napsal německý magazín.

Šéf koncernu VW Martin Winterkorn však nepřenesl přes srdce, že se redaktoři Auto Bildu dotkli koncernové ikony - od roku 1973, kdy byl passat uveden na trh, se dosud vyrobilo a prodalo více než 15 milionů těchto vozů - a prohlásil, že Škodovce se "budou muset utáhnout opratě".

Zjištění Auto Bildu a reakce Winterkorna vyvolaly rozsáhlou vlnu spekulací o kanibalizaci.

Superb vedení koncernu nevadil, pokud se jej prodávalo nejvýše 25 tisíc kusů ročně, protože odbyt passatů se pohyboval na úrovni 750 tisíc kusů ročně. Loni sice vzrostl odbyt passatů na 800 tisíc, ovšem rychleji, meziročně téměř na dvojnásobek, vzrostl prodej superbů na 44 tisíc aut. Rychlost růstu chápe Winterkorn jako varovný signál.

České vedení však Winterkornovy obavy zlehčuje. "Ke konfliktům dochází v koncernu běžně. Úkolem koncernu ale je bojovat proti vnější konkurenci a ne konkurovat si navzájem. Myslím, že svůj výrok pan Winterkorn použil jako jakýsi varovný výstřel, abychom trochu zrychlili," vysvětlil zmínku o utažení opratí Winfried Vahland, předseda představenstva Škody Auto.

Nicméně výzkumný tým Automobilového centra univerzity v Duisburgu - Essenu zjistil, že koncern VW ročně ztrácí 500 milionů eur jako důsledek kanibalizace spočívající v tom, že zákazníci kupují více levnějších škodovek a seatů než dražších volkswagenů.

Superb se bude dál vyvíjet

Zjištění výzkumníků nenechalo vedení koncernu chladným. "Modely jednotlivých značek se musí více lišit," prohlásil Winterkorn s tím, že koncern zvažuje, zda bude mít nový superb nástupce, a pokud ano, jak bude vybaven. V září začal svaz německých dealerů škodovek proti ochuzování výbavy mladoboleslavských vozů protestovat. Prodejcům vadilo, že například v pátých dveřích superbu už by neměl být deštník v základní výbavě, ale jen za příplatek.

Deštník je marginálie, podle německých dealerů by ale škodovky do budoucna neměly užívat moderní technologie, jaké se používají u značek Volkswagen či Audi.

To však vedení Škody důrazně popírá. "Mohu říci, že superb bude nadále nosným pilířem značky a bude mít nástupce," uvedl Vahland. Třetí generace superbu se připravuje na rok 2013. Vahland zdůraznil, že i pro Škodovku budou nejnovější koncernové technologie dostupné. "Ve sdílení technologií spočívá síla koncernu. Ale Škoda není značka, která by musela s novou technologií přijít jako první," řekl Vahland.

Jaká budoucnost tedy superb skutečně čeká? Škodovka je součástí koncernu, který se chce do roku 2018 stát největší automobilkou světa.

Tomuto cíli jsou podřízené strategie všech koncernových značek. Superb se proto bude dál vyrábět i vyvíjet, ale na nejmodernější vylepšení si počká, až zevšední v dražších vozech značek Volkswagen a Audi.

Passat umí sám parkovat

Ostatně přesně podle této strategie se na letošním autosalonu v Paříži objevil VW Passat sedmé generace vyšperkovaný vymoženostmi, které zatím superb nemá.

Nový passat, který se v Česku začne prodávat 23. listopadu, umí sám parkovat příčně i podélně, umí upozornit řidiče, aby si odpočinul, umí sám tlumit dálkové světlomety a v neposlední řadě má přední sedadla nejen vyhřívaná, ale klimatizovaná a navíc s masáží.

Na českém trhu ovšem superb dominuje. Šéfové firem sice nejraději jezdí ve vozech značky Audi, pokud by ale měli volit mezi superbem a passatem, brali by superb.

 

Škoda bude nejnovější koncernové technologie využívat. Není ale značkou, která by je musela mít první.
Winfried Vahland, šéf automobilky Škoda Auto

 

Koncernoví soupeři. Prodeje Škody Superb rostou rychleji než prodeje Volkswagenu Passat, který je ve své sedmé generaci lépe vybavený

 

Jak soupeří Škoda Superb s VW Passat

 

Jaké automobily využívají šéfové velkých českých firem

 

Aktuální prodeje za tři čtvrtletí 2010 v Evropě (ks)

Související