Vánoční nákupy

11 232

korun utratí letos v průměru za vánoční dárky nejbohatší české domácnosti. Ve srovnání s loňským rokem je to o 1360 korun méně.

1665

korun budou činit letošní průměrné náklady Čechů na vánoční cestování. Loni šlo přitom o zhruba dvojnásobnou sumu: 3276 korun.

9-10

miliard korun utratí podle odhadů letos zákazníci před vánočními svátky na internetu. Loni jejich předvánoční útraty činily 8,2 miliardy korun.

Předvánoční nákupy dárků Čechy letos zatím příliš netáhnou. Neochotu utrácet podporují zprávy o chystaných státních škrtech v příštím roce i dosavadní teplé počasí. Celková útrata za dárky by však letos měla být mírně vyšší než loni.

"Odhadujeme, že se v prosinci zvýší meziročně maloobchodní tržby o 1,5 procenta. Stále jde o opatrné utrácení, které pramení zejména z obav spotřebitelů, jak je ovlivní vládní škrty v příštím roce," vysvětluje hlavní ekonom Patria Finance David Marek.

O málo větší útratu za dárky než loni předpovídá i nedávno zveřejněný průzkum společnosti Unilever, podle kterého průměrná vánoční útrata člena rodiny vzroste na 3223 korun z loňských 3106 korun. I tak jde však o zásadní propad při srovnání například s rokem 2006, kdy průměrný Čech utratil o Vánocích více než pět tisíc korun.

Češi naplní staré ledničky

I když spotřebitelé už jsou pod palbou lákání na vánoční nákupy, chuť utrácet zatím příliš nemají. "Hlavní prodeje dárků se nám posouvají směrem k prosinci. Spotřebitele ovlivňují také zprávy o chystaných státních úsporách. Bude záležet na tom, zda raději začnou šetřit na horší časy, nebo si udělají poslední hezké Vánoce," říká šéf obchodního řetězce Globus Petr Vyhnálek.

Neochotu zákazníků utrácet dlouho před Vánocemi potvrzuje i majitelka internetového obchodu Dráček Michala Loudínová, jejíž obchod registroval v říjnu meziročně o pět procent nižší tržby. "Lidé letos Vánoce zatím neřeší. Ochota nakupovat je odvislá i od počasí - lidé si raději užívají teplých dnů," domnívá se Loudínová.

S poklesem předvánočních tržeb u nepotravinářského zboží počítá prezident Svazu obchodu ČR Zdeněk Juračka. "Češi letos naplní staré ledničky. Na jídle ale rozhodně šetřit nebudou a dopřejí si," myslí si Juračka, podle kterého by dobrou zprávou bylo zachování úrovně loňských maloobchodních tržeb. Tržby deseti největších tuzemských obchodních řetězců se loni kvůli krizi poprvé v historii sledování propadly o tři miliardy na 309 miliard korun.

O dopadu chystaných úsporných opatření na počet dárků pod stromečkem vypovídá i nedávný průzkum agentury SANEP, podle kterého přes polovinu z více než 15 tisíc dotazovaných vezme plánované úspory v potaz. Zatímco 28 procent dotázaných za vánoční nákupy utratí tři až pět tisíc korun, maximálně tisíc korun plánuje vydat více než desetina oslovených. Podle průzkumu se také mění přístup Čechů k půjčkám na dárky, které byly ještě před lety velmi oblíbené zejména u sociálně slabších spotřebitelů. Ochotu zadlužit se kvůli Vánocům připustilo pouze 3,1 procenta oslovených.

Internet pokoří rekord

Hitem letošních Vánoc budou podle obchodníků menší formáty LCD televizí, přístroje na espreso, robotické vysavače či digitální fotorámečky. "Z drobnější elektroniky čekáme zájem zákazníků zejména o dotykové mobilní telefony se snadným přístupem na internet," říká mluvčí obchodní sítě Tesco Eva Karasová. Mezi hračkami bude podle podnikatelky Loudínové letos dominovat filmová postavička Kukyho a postavičky Včelích medvídků. "Zatímco předloni zákazníky fascinoval robotický dinosaurus Pleo, letos čekáme podobný zájem o robotické křečky Zhu Zhu Pets," říká Loudínová.

Zhruba čtvrtina Čechů hodlá podle výzkumu GfK Czech letos nakoupit dárky na internetu. Loni činily předvánoční tržby internetových obchodníků 8,2 miliardy korun. Letos půjde podle odhadů o rekordních devět až deset miliard korun. "Letošním hitem budou tenké LED televize, jejichž cena nedávno dramaticky spadla či notebooky s novou generací procesorů, díky nimž se výrazně prodloužila doba fungování na jedno nabití," říká marketingový ředitel internetového obchodníka Alza.cz Jan Samko.