Pod vedením ministra dopravy Víta Bárty se mohou uskutečnit největší změny v uspořádání české železnice za poslední léta. Pro ČTK ministr připustil opětovné propojení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a Českých drah do jednoho holdingu, nákladní dopravce ČD Cargo by zase měl expandovat do zahraničí, především na východ.
"Je to tak, určitě tu myšlenku máme a zabýváme se jí," řekl Bárta na dotaz k možnému propojení ČD a SŽDC. Obě firmy vznikly v roce 2003 rozdělením tehdejší státní organizace České dráhy.
Znovuspojení by však podle Bárty nebylo úplné. Správa železnic by se rozdělila na dvě části. Menší z nich, která vlastní a buduje koleje, by se mohla sloučit s Ředitelstvím silnic a dálnic, jež má tytéž úkoly v silniční výstavbě.
Spor kolem Deutsche Bahn
"Logika je pořád stejná, chceme snížit počet organizací, které máme pod ministerstvem dopravy," uvedl Bárta.
Druhá, větší část SŽDC, která se stará o provoz na tratích, by se mohla stát dcerou nebo divizí ČD. Podobný model funguje například u německých Deutsche Bahn. Jejich působností a vztahy ke konkurenci se ovšem aktuálně zabývá Evropská komise, výsledek sporu bude podle Bárty směrodatný i pro Českou republiku.
Jak uvedl ministr, vše je zatím ve stadiu úvah. Jediným závazným rozhodnutím je převedení zhruba deseti tisíc zaměstnanců zajišťujících provoz na dráze z Českých drah na SŽDC. Jde o takzvanou živou dopravní cestu, kam patří například výpravčí, signalisté nebo závoráři.
Expanze ČD Gargo
"Je to naše priorita, začít z jednoho místa řídit provoz na železnici," uvedl ministr. Dnes totiž správa železnic za některé služby spojené s obsluhou dráhy platí Českým drahám každoročně miliardové částky, letos 5,2 miliardy Kč. Toto financování považuje přitom ministr za neprůhledné a těžko kontrolovatelné.
Policie se nebude zabývat oznámením Bárty na exšéfa ČD Cargo – čtěte ZDE
Audit v ČD Cargo potvrdil, že Bazalovo vedení poškodilo firmu – čtěte ZDE
Od převedení zaměstnanců si slibuje úsporu, o niž má poté v úmyslu snížit poplatek za přepravu nákladu po železnici. Právě s nákladním dopravcem ČD Cargo má Bárta velké plány. Dle jeho názoru by měla firma expandovat především na východ, například s pomocí akvizic jiných firem. "Je jednoznačné, že ČD Cargo přežije jedině díky expanzi," tvrdí Bárta. Český dopravce prý svede bitvu o západo-východní přepravní osu.
"Prozradím důležitou informaci – má zásadní zahraniční cesta povede do Ruska a do Polska," řekl ministr.