Automobilce Fiat by se dařilo lépe bez jejích ztrátových továren v Itálii, tak se vyjádřil generální ředitel italské automobilky Sergio Marchionne a zdůraznil, že Itálie musí zvýšit výkonnost, aby zůstala konkurenceschopná.

Marchionne stojí v čele největší průmyslové skupiny Itálie od roku 2004. Dostal se již také do střetu s odbory, když se angažoval v boji o zvýšení produktivity v továrnách Fiatu, což by mohlo mít dopad na celý zkostnatělý průmyslový sektor v zemi. Marchionne slíbil investovat v Itálii 20 miliard eur (491,3 miliardy korun), pokud se v pěti italských automobilkách zvýší flexibilita pracovní síly. Produktivita všech pěti italských závodů nedosahuje v současnosti dle jeho názoru produktivity jednoho podniku, který má Fiat v Polsku.

"Fiat by udělal lépe, kdyby odstranil Itálii ze svých výsledků. Nemůžeme navždy zvládat ztrátové operace," uvedl. Fiat je šestou největší automobilkou v Evropě a vlastní pětinový podíl v americké firmě Chrysler.

Fiat v pátek překvapil analytiky zvýšením svého výhledu obchodního zisku na letošní rok na nejméně dvě miliardy eur. Itálie však k očekávanému zisku nepřispěje.

Marchionne má v úmyslu uzavřít továrnu v Termini Imerese na Sicílii a získat podporu většiny zaměstnanců továrny v Pomigliano D'Arco, kde plánuje zavést některé významné změny v pracovních smlouvách. Budou-li změny provedeny, chce Fiat v továrně vyrábět nový model Panda. Proti jeho plánům se však stále staví důležitý odborový svaz Fiom. Všechny své vize, jejichž cílem je posílit konkurenceschopnost Fiatu v rámci Evropy, zahrnul Marchionne do projektu, jejž nazval Fabbrica Italia. Mimo jiné je jeho součástí i návrh na zkrácení doby přestávek v závodě v Melfi výměnou za finanční kompenzace, napsala agentura Reuters.