Ministr dopravy Vít Bárta ve středu nařídil přesun zhruba 9500 zaměstnanců Českých drah, kteří se starají o provoz na železnici, na státní Správu železniční dopravní cesty

Bárta ve středu uvedl, že přesun by se měl uskutečnit co nejdříve, podle ministra jde o další krok v transformaci české železnice. Dráhy nyní zaměstnávají přibližně 27.000 lidí, SŽDC zhruba 9500. Odbory označily informaci za šok.

Rozhodnutí se týká například výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů, naopak pokladní zřejmě zůstanou pod křídly Českých drah. V úředním žargonu se profese, kterých se ministrovo rozhodnutí týká, nazývají "živá dopravní cesta". Mrtvá dopravní cesta, tedy samotné koleje a údržba, přešla pod SŽDC už v létě 2008, správa za to drahám zaplatila 12 miliard korun.

Pověřil jsem ředitele SŽDC Pavla Habartu a šéfa Českých drah Petra Žaludu, aby celou transakci začali připravovat," řekl Bárta. Podle něj se tak zefektivní provoz na železnici a státní pokladna ušetří. Dnes totiž správa železnic za některé služby spojené s obsluhou dráhy platí Českým drahám každoročně miliardové částky, letos 5,2 miliardy Kč, ministr přitom toto financování považuje za neprůhledné.

"My jsme samozřejmě rádi, vítáme krok současného ministra, protože tím dojde k dokončení transformačního procesu. Očekáváme od spojení činností na infrastruktuře do jednoho logického celku budoucí zprůhlednění a možná i zlevnění činností," řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Správa podle něj bude zároveň zkoumat, zda potřebuje všechny nabízené lidi. Jak Halla dodal, po přesunu zaměstnanců by mělo přijít na řadu dořešení majetkových vztahů například k pozemkům pod kolejemi.

Odbory ministrovo dnešní prohlášení rozhořčilo. "Vedení Odborového sdružení železničářů je šokováno touto tiskovou informací, protože v pondělí na jednání dopravní komise tripartity pan ministr nic takového nesdělil a nyní vydává zcela nečekané prohlášení bez projednání se sociálními partnery. Považujeme to za porušení pravidel sociálního dialogu," řekl ČTK předseda OSŽ Jaroslav Pejša. Podle něj se brzy sejde vedení OSŽ a k ministrovým záměrům zaujme zásadní stanovisko.

Ministrův mluvčí Karel Hanzelka označil plán za strategické rozhodnutí, které je teprve na počátku. "Zřídili jsme pracovní skupinu a podrobnosti teprve dolaďujeme, zkoumá se například, zda nebude nutné sáhnout do legislativy," uvedl Hanzelka. Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský nechtěl záměr MD příliš komentovat, podle něj je transformace železnice věcí politického rozhodnutí.

SŽDC se v Česku stará o 9500 kilometrů kolejí. Od roku 2004 správa zajišťuje výstavbu a modernizaci nových tratí. Na významu nabyla správa předloni v červenci, kdy převzala od Českých drah starost o koleje a s ní 10.000 zaměstnanců.

Oddělení obsluhy dráhy od dopravce považuje Bárta za důležité i v souvislosti s otevíráním železničního trhu konkurenci. Zatím přitom není úplně jasné, zda si České dráhy budou moci ponechat nádražní budovy. Podle informací ČTK zřejmě ano.