Tunelem pod Lamanšským průlivem v noci na dnešek poprvé projel německý rychlovlak ICE. Oznámila to společnost Deutsche Bahn. Zdroj z koncernu provozujícího německé železnice uvedl, že souprava už dorazila na londýnské nádraží St. Pancras, kde má být slavnostně uvítána.

V souladu s plánem vlak tunelem neprojel vlastními silami, ale tažen lokomotivou. Deutsche Bahn podle agentury AFP uvedla, že ICE ještě pro tuto trasu není homologován. Společnost přitom ani nepočítá s homologací pro současnou generaci ICE, protože na trať do Londýna chce v ostrém provozu nasadit až příští model ICE.

Vlak typu ICE 3 první testy v tunelu, který spojuje Francii s Velkou Británií, absolvoval už minulý týden. Provedeny byly evakuační zkoušky, které měly ukázat, že souprava složená ze dvou dílů dlouhých 200 metrů je pro provoz v tunelu vhodná.

Skupina Eurotunnel provozující podmořský tunel dnes podle agentury AP uvedla, že oba víkendové bezpečnostní testy byly úspěšné. Ukázaly, že zaplněný vlak ICE je v tunelu možné evakuovat za méně než 20 minut, uvedl mluvčí Eurotunnelu John Keefe. Všechny současné bezpečnostní normy však tyto vlaky nesplňují a společnost Eurostar se chystá ke změně norem tak, aby tunelem mohly jezdit i německé rychlovlaky.

Rychlovlaky ICE vyrábí německý Siemens ve spolupráci s kanadskou firmou Bombardier. Společnost Eurostar International Ltd., která provozuje vysokorychlostní železniční spojení mezi Londýnem a evropským kontinentem, nedávno oznámila, že od Siemensu koupí deset nových vlaků. Akvizice je součástí programu modernizace a expanze flotily za 700 milionů liber (asi 19,5 miliardy Kč). V současnosti Eurostar používá vlaky vyrobené francouzskou firmou Alstom.

Eurostar, v níž má většinový podíl francouzský provozovatel železnic SNCF a menšinové podíly britská LCR a belgická SNCB, si kromě toho přeje, aby se v budoucnu na provozu pod kanálem podílely i jiné společnosti. Nabídku zatím vyslyšela jen německá Deutsche Bahn, která chce od roku 2013 zajišťovat spojení hlavně mezi Frankfurtem nad Mohanem a Londýnem.

Na dnešní odpoledne byla přichystána slavnosti přivítání německého rychlovlaku za účasti šéfa Deutsche Bahn Rüdigera Grubeho, německého ministra dopravy Petera Ramsauera či náměstkyně britského ministra dopravy Theresy Villiersové.

Francouzská vláda tvrdí, že pouze vlaky vyrobené firmou Alstom splňují bezpečnostní normy stanovené pro provoz v tunelu. Berlín postoj Paříže považuje za protekcionistický.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru