Vzájemně se ostře kritizovali, teď ale začínají jednání o spolupráci. Šéf Českých drah Petr Žaluda a jeho rival ze společnosti RegioJet Radim Jančura postupně zasedají k jednacímu stolu. Přichází byznys.

Podle posledních informací by měl žlutý vlak mezi Prahou a Ostravou vyjet v první polovině příštího roku, začala proto již jednání o prodeji a vzájemném uznávání jízdenek.

Jedna jízdenka

"Zpočátku byl sice přístup Českých drah k nám chladný, ale nakonec spolkly, že vyjedeme a vychází nám hodně vstříc," popisuje Jančura.

"Nijak jim nebráníme ve vstupu na železnici a nebráníme se ani jednání. Pokud to pro obě strany bude výhodné, dohodneme se," říká naopak Žaluda.

RegioJet od Českých drah potřebuje, aby jeho cestujícím zpřístupnily čekárny a dokázaly prodávat i "žluté" jízdenky. Jednání mají vyřešit i vzájemné uznávání dokladů. I když by měl RegioJet, potažmo cestující, na řadu z těchto věcí podle evropské legislativy mít právo, k jednání nepřichází s prázdnou.

"Drahám nabízíme, že budeme na pobočkách mateřské Student Agency prodávat jejich mezinárodní jízdenky," říká Jančura a předpokládá, že mu to jednání usnadní. Předpokládá, že jeho marketing a počet poboček může drahám pomoci s prodejem.

Ideální spolupráce by měla vypadat tak, že cestující nebude muset řešit, zda během cesty změní dopravce. Jízdní doklad koupený u Student Agency by tak mohl použít jak na žlutý vlak například z Ostravy do Prahy, tak na návazný spoj Českých drah do Plzně.

Jednání mají vyřešit i to, co se bude dít, když zákazník jedné společnosti zabloudí do vlaku konkurence. RegioJet chce, aby mohl i cestujícího s jízdenkou Českých drah odbavit a podíl z jízdného si pak vyfakturovat. Kvůli spolupráci se RegioJet již nebude vymezovat vůči Českým drahám a bude se snažit oslovit jen svou nabídkou služeb.

Blížící se Jančurův vstup na českou železnici mění i jeho přístup vůči plzeňské Škodě. Ještě před rokem si mohl dovolit v rozhovoru pro HN v souvislosti s nimi říci "Proč bych kupoval vlak, který stojí o třicet procent více a má tak velkou poruchovost?" Teď má ale jejich lokomotivy a vzájemné vztahy se postupně stávají "korektními".

Se vstupem na železnici Student Agency omezí autobusovou dopravu mezi Ostravou a Prahou. Uvažuje se ale o tom, že by autobusy mohly na Ostravsku svážet cestující ke žlutému vlaku. "Jednou z variant je, že bychom autobusovými linkami na vlak vozili cestující například z Opavy nebo Frýdku-Místku, a ti by pak pokračovali dále do Prahy," popisuje mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Tendry už za rok

Žluté vlaky mají mezi Prahou a Ostravou vyjet zhruba v polovině příštího roku, některé spoje budou zajíždět do Žiliny. RegioJet nadále usiluje o vstup na dotovanou dálkovou a regionální železnici. Zatím ale nebyly vypsány žádné tendry.

Ministr dopravy Vít Bárta, pro kterého je otevírání trhu v železniční dopravě jednou z priorit, už ale požádal o zveřejnění záměru otevřít konkurenci některé spoje v úředním věstníku Evropské unie. Takzvaná notifikace musí být podle unijních pravidel ve věstníku nejpozději rok před samotným vypsáním soutěže o provozování rychlíků.

Bárta nahlásil bruselským úředníkům plán, podle kterého by se mělo za rok soutěžit o tratě Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc, Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín.

Na zmíněných spojích by se mohli alternativní dopravci objevit od jízdního řádu 2013/2014, případně o rok později.