Pražský primátor Pavel Bém se loni touto dobou zaklínal, že pražský tunel Blanka bude dokončen podle nasmlouvaných termínů a za cenu, kterou vítěz soutěže Metrostav nabídl: 21,2 miliardy korun bez DPH. Ani jedno už není pravda. Blanka bude nejen později, ale i výrazně dražší.

Již loni na podzim firma Metrostav spolu s firmou IDS oznámily, že původně nasmlouvaný termín – listopad 2011 - je nereálný a přiznaly, že soustava tří tunelů Městského okruhu bude zprovozněna v prosinci 2012. Tedy o třináct měsíců později proti plánu.

Nejméně půl miliardy

Metrostav připouští, že ani nasmlouvaná cena 21,2 miliardy nebude stačit, přestože byla už na jaře navýšena o další třičtvrtě miliardy korun kvůli inflaci.

Firma nyní s městem vyjednává o tom, aby mu sumu kvůli neočekávaným vícepracem ještě zvedlo. Podle informací HN nejméně o půl miliardy korun a ani to podle všeho nemá být konečná suma.

Za požadovaným zvýšením ceny jsou podle Metrostavu dva důvody. První je ten, že ve Stromovce, kde se předloni dvakrát propadla země, byly velmi špatné geologické podmínky a půda se tam i po propadech musela zpevňovat více, než se předpokládalo. A že most přes Vltavu, který spojí ústí Blanky za Stromovkou s Trójou, bude podstatně dražší než v původním projektu.

Metrostav zatím oficiálně jednání o navýšení ceny a zejména to, o kolik bude chtít víc, nechce komentovat.

"Samozřejmě s investorem jednáme o méněpracích i vícepracích. Ale ta jednání jsou v běhu, takže nelze víc říct," uvedl mluvčí Metrostavu František Polák.

Navýšení je ve smlouvě

Očekávané navýšení cen za Blanku serveru iHNed.cz připustil ředitel páté - "tunelářské" - divize Metrostavu Václav Soukup.

"Ukázalo se, že geologická situace ve Stromovce je mnohem složitější než se předpokládalo v zadávací dokumentaci," vysvětluje Soukup, podle něhož je možnost navýšení ceny o nečekané vícepráce zakotvena ve smlouvě a podobně je to prakticky ve všech podobných smlouvách, kdy se dopředu přesně neví, jaká bude geologie.

"Máte jednotkové ceny, dané nabídkou. A pokud se změní projekt a množství a jsou nové nepředpokládané práce, tak je to způsob jak je lze vyúčtovat," říká. Ovšem ani on nechce o konkrétní ceně či o tom, v jakém stádiu jsou jednání, mluvit.

Přímo nákladů na sanaci tří propadů tunelu se přitom požadované navýšení z rozpočtu města netýká, ty musí uhradit buď Metrostav či jeho pojišťovna. Sám Metrostav má sice na nečekané problémy v rozpočtu stavby vyčleněnou osmiprocentní rezervu, tu už ale prakticky celou vyčerpal.

Proč se změnil most?

Jedna část navýšení je už téměř jistá, a to zmíněný most přes Vltavu. Metrostav jej totiž v původním rozpočtu, když před čtyřmi lety soutěž o výstavbu Blanky vyhrál, ocenil na 460 milionů korun. Jenže město poté rozhodlo, že se projekt mostu změní, vypsalo architektonickou soutěž a z ní vyšel nový most. Jeho cena se údajně vyšplhala na více než 700 milionů korun.

Informaci, že Metrostav již požaduje zvýšení ceny za most, potvrdil ředitel Odboru městského investora Jiří Toman. Čeká se podle něj pouze na to, až se přesně spočítá, o kolik bude most dražší proti původním plánům.

“Cena  nového mostu bude známa po dokončení realizační dokumentace tohoto mostu, což předpokládáme v prosinci,“ uvedl Toman.

Současně ovšem popírá, že by s Metrostavem o jakémkoliv jiném možném navýšení ceny jednal. "O jiných vícepracech jsme dosud se smluvním partnerem, společností Metrostav a.s., nevedli žádnou korespondenci,“ odpovídá e-mailem.

Další zaslané otázky, například proč se proti původním plánům měnil projekt mostu, již ale nechává bez odpovědi.

 

 

Jednání o možném navýšení rozpočtu na Blanku překvapila zastupitele za SNK-ED a člena dopravního výboru magistrátu Jiřího Witzanyho.

"V základní smlouvě mezi městem a Metrostavem se jasně mluví o tom, že nabídnutá cena 21,2 miliardy korun je nejvýše přípustná. A takto to vždy interpretoval primátor Bém a potvrzoval i ředitel OMI Toman," říká Witzany. "Dodatek ke smlouvě umožňuje jediné možné navýšení - a to o inflaci," dodává.

Mapa Blanky