Vláda dnes podle očekávání podpořila novelu zákona o ovzduší, která má snížit prašnost v centrech obcí. Městům umožní vymezit nízkoemisní zóny a omezovat některé zdroje znečištění.

Aby byl přijat co nejrychleji, koalice návrh do sněmovny poslala jako poslaneckou iniciativu. "Problém je velmi aktuální, inverzní období už se projevuje na kvalitě ovzduší v Moravskoslezském kraji," uvedl v úterý premiér Nečas.

Právě tento kraj patří dlouhodobě k nejpostiženějším. Například dnes se průměrné denní hodnoty polétavého prachu sice snížily, přesto dále zůstávají nad povoleným limitem 50 mikrogramů na metr krychlový a situace se nezlepší ani v příštích dnech.

Pokud návrh projde, mělo by se ulehčit aglomeracím tím, že řidiči budou moct zdarma vjet na dálnice. Například v Ostravě zpoplatnění dálnice podle analýzy města přivedlo do vedlejších ulic 2500 aut navíc.

Radnice by také získaly právo vymezit ve městech a obcích zóny, do nichž nebudou moct vjíždět starší automobily, které nesplňují určité emisní limity. Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, si budou muset koupit a vylepit emisní plakety.

Takzvaná nízkoemisní zóna by měla vzniknout podle novely rok poté, co radnice nařízení vydá. Úřad stanoví emisní kategorie vozů, které budou moci do zóny jezdit. Nízkoemisní zónu budou moci obce vyhlásit pouze tam, kde jsou překračovány imisní limity a současně existuje objízdná trasa bez omezení po komunikaci stejné nebo vyšší třídy.

Emisní plakety by vydávalo ministerstvo, jejich cena by pokrývala výrobní náklady. Řidiči, který by do zóny vjel s nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu.

Výjimku by měly například automobily záchranného systému, ale také poštovní auta, vozy převážející paliva pro nemocnice a školy a také popelářské vozy. Obce budou moct vydat výjimku také pro nemocné či podnikatele, pro které by koupě nového auta znamenala ohrožení živnosti.

Při vyhlášení smogové situace by podle předlohy mohli řidiči jezdit zadarmo po zpoplatněných úsecích dálnic, které tvoří obchvaty měst. Zóny by mohly být také v lázeňských městech a ve zvláště chráněných územích.

Nízkoemisní zóny fungují v řadě evropských měst, například v Londýně, ve Stockholmu či některých městech v Německu.

Vláda bude moct podle novely stanovit nové stropy emisí pro trvalé zdroje znečištění na vymezených územích. Pocítí to podle autorů hlavně jejich provozovatelé, kteří prý budou muset investovat řádově miliony do šetrnějšího provozu. Provoz zdrojů znečištění, u nichž emise není možné regulovat, by mohl být dokonce omezen.