Cesta rychlíkem z Prahy do Mnichova by se mohla od roku 2017 zkrátit na tři hodiny a devět minut. Umožnila by to modernizace trati Plzeň - Domažlice, jejíž investiční záměr předložila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ministerstvu dopravy. Vyšla by na 28 miliard korun. Řekl to náměstek plzeňského SŽDC Jan Veselovský.

V současné době trvá cesta autem z Prahy do Mnichova zhruba tři a půl až čtyři hodiny, pokud se netvoří zácpy.

"Odbočný koridor Plzeň - Domažlice chápe ministerstvo jako jednu z priorit. Známe náklady, trasu a vychází nám ekonomika," dodal. Ministr dopravy Vít Bárta předminulý týden v Plzni slíbil, že se na dokumentaci podívá. Chce přesunout větší část nákladní i osobní dopravy na železnici, která ale musí mýt konkurenceschopná dálnicím.

Stavba nové trati o délce 65 kilometrů by byla rozdělena na tři úseky: Plzeň - Stod, Stod - Domažlice a Domažlice - státní hranice. "Pokud ministerstvo záměry schválí, bude v roce 2011 přípravná dokumentace a následně projekt. Při běžných lhůtách výkupů pozemků je reálné začít v roce 2013 a skončit 2016; u posledního úseku na státní hranici v roce 2017 a 2018," řekl náměstek. Záleží také na rychlosti německé strany, která požaduje pětikilometrový tunel kvůli překonání hraničních hor.

Mohli by pomoci Němci a EU

Ministr Bárta chce jednat o tomto koridoru v Mnichově i Bruselu. Díky tomu, že současný německý ministr dopravy je z Dolního Bavorska, mohla by se příprava urychlit. Němce údajně nyní tolik nezajímá III. koridor, tedy část Plzeň - Cheb, ale atraktivnější pro ně je moderní trať na Mnichov, kde je obří letiště, kam hojně jezdí také Češi, protože zájezdy přes německé cestovní kanceláře jsou často levnější.

Po dvou kolejích elektrizované trati Praha - Domažlice by vlaky jezdily rychlostí až 200 km/hod. Koridor z Prahy do Plzně by měl být hotový do konce roku 2013, ale zatím bez úseku Praha - Beroun, kde SŽDC hledá levnější varianty. Z centra Prahy do centra Plzně se bude podle Bárty jezdit za hodinu až hodinu a deset minut.

Na odbočné trase Plzeň - Domažlice je s přípravami nejdále první úsek do Stodu za 5,8 miliardy korun. Podobně jako druhá část do Domažlic by vedl mimo současnou stopu. Část Stod - Domažlice, kde je plánován kilometrový ražený tunel, má stát 8,5 miliardy Kč. Náklady poslední linie z Domažlic za státní hranici se odhadují na 14 miliard korun.

"Intenzivně jednáme s hospodářskou komorou v Řezně. Vydáme společný propagační materiál, který oni použijí jako politický pro ústřední vládu," řekl Veselovský. Němci, jejichž investiční náklady jsou, zejména kvůli lepšímu stavu tratí, podstatně nižší než na české straně, musí hlavně vybudovat u Mnichova letištní spojku a upravit část tratě na Řezno. "Spolu s nimi bychom žádali o evropské fondy. Přestože končí financování v roce 2015, tak na stavby tohoto charakteru bude EU dále přispívat," řekl ředitel SŽDC Plzeň Václav Šťastný.

Pokud bude úsek Plzeň - Domažlice modernizován, byla by trať z Prahy na hranice podle Šťastného nejrychlejší v Česku. Navíc by se na ní dalších 150 let nemuselo nic budovat. Nynější železnici by využila regionální doprava. Koridor je v územním plánu kraje a obce už začaly projednávat své územní plány, aby se území budoucí trasy chránilo.