Když ministr dopravy Vít Bárta (VV) před dvěma týdny ohlašoval úspory, které se mu podařilo vyjednat se staviteli dálnic, nezapočítal do nich důležitou položku. Úspory budou menší až o miliardu korun. Alespoň na tolik ministerstvo odhaduje náklady, které bude muset investovat na konzervaci zastavených silnic. Paradoxní je, že přesnou částku úřad dosud nezná. Přestože první stopky začal ministr silnicím ohlašovat před dvěma měsíci.

"Dosud jsme se soustředili na vyjednávání slev s dodavateli," přiznal mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Přitom další miliony bude za několik let stát opětovné oživování staveb, po tu dobu je musí navíc stát hlídat.

Bártova dálniční úspora 4 miliard se tak může smrsknout o čtvrtinu i více. "U některých staveb, například mostů nebo tunelů, je konzervace velmi obtížná a vhodnější by bylo je dostavět," říká profesor František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT.

Kde se bude škrtat

Škrty se dotknou tří silnic ve vysoké fázi rozestavěnosti, u nichž bude konzervace nejdražší. "U těch, kde proběhly jen terénní práce, to budou zanedbatelné částky," řekla mluvčí Ředitelství silnic Martina Vápeníková.

Stroje tak odjedou ze Sosnové, kde měl do dvou let vyrůst obchvat České Lípy za 0,6 miliardy korun, ze silnice mezi Ostravou a Opavou, která měla být kompletní také v roce 2012, a nakonec ze silnice mezi Skřečoní a Bohumínem. Toto napojení na ostravskou dálnici D47 mělo být hotové už v příštím roce, místní si vymohli alespoň dostavění důležitého mostu v Bohumíně.

Stavební firmy nyní s Bártou jednají o tom, co ještě stihnou dostavět, a jak bude konzervace vypadat. "Dodatky ke smlouvám ještě nejsou podepsány," sdělila Monika Pešoutová, marketingová specialistka společnosti Eurovia. Podobně jsou na tom i ostatní firmy, například Firesta nebo Skanska.

Ministr dopravy zároveň dostal ve středu od vlády úkol vypracovat do konce roku seznam stovky staveb, kde budou projekty seřazeny podle potřebnosti. Jak uvedl premiér Petr Nečas, seznam bude rozdělen čárou, která se bude posouvat podle toho, kolik peněz je na stavby k dispozici.

Bártův seznam

Nad pomyslnou čárou budou stavby "klíčové z celostátního hlediska". "Celkově je ambicí České republiky dokončit napojení na sousední státy a silná akcentace obchvatů," řekl Bárta s tím, že víc zatím prozradit nemůže.

Přes prudký pokles rozpočtu na příští rok je Bárta pro příští roky optimistický. "Pro roky 2012 a 2013 dochází k zásadnímu navýšení příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury o více než deset miliard v každém roce," uvedl ministr.

Příští rok stát pošle do fondu 33 miliard, v následujících letech 43 miliard, další čtyři miliardy ročně má přinést zvýšení mýtného. Významnou část rozpočtu fondu tvoří příjmy z evropského rozpočtu, jejich podíl ale postupně klesá. Letos šlo i s evropskými zdroji do stavby dálnic a železnic přes 90 miliard korun. Bárta chce navíc zapojit do stavby dálnic i soukromníky. Žádný podobný projekt se v Česku ale nepodařilo dosud dotáhnout do konce.