Nebývalá poptávka po její novince zaskočila německý koncern Volkswagen. A to natolik, že na její nový sedan Polo jsou nyní v Rusku pořadníky. Někteří klienti se dočkají na jaře příštího roku, jiní dokonce až za rok. Ale i na vozy Škoda Fabia a Octavia se podle šéfa ruského zastoupení mladoboleslavské automobilky nyní čeká i několik měsíců.

Volkswagen představil nový model Polo, určený speciálně pro ruský trh, v červnu. První klienti si mohli vůz zakoupit 10. září. Nyní za zapsání do pořadníků skládají zálohu ve výši 10 000 až 50 000 rublů (přibližně 6000 až 30 000 korun).

"Poptávka po modelu (Polo) je grandiózní," uvedla v pondělním vydání listu Vedomosti Ljudmila Zolotarevová z jedné z dealerských skupin. Podle deníku prý Volkswagen podcenil situaci, když na letošek naplánoval ve svém závodu v Kaluze výrobu jen přibližně 10 000 vozů Polo a na příští rok 30 000.

Fabia o pětinu dražší než v Česku. Přesto se čeká

Zájemce o vůz láká i cena 399 000 rublů (asi 238 000 korun) za poměrně dobře vybavený sedan s výkonným motorem o objemu 1,6 litru. Za stejnou cenu - bez započtení "šrotovného" - se v Rusku nabízí například Škoda Fabia v základním provedení se slabším motorem 1,2 litru, ve srovnatelném provedení je asi o 15 procent dražší. Nicméně i na fabie si klienti musejí počkat. V Česku je přitom základní Fabia k dostání v ceně pod 200 000 korun.

"Situace v Rusku je obecně taková, že na všechna auta se čeká, snad s výjimkou Renaultu. Všichni ostatní mají problém uspokojit poptávku, i škodovka. Čekací doba dosahuje v některých případech až čtyř měsíců," řekl ČTK vedoucí ruského zastoupení Škody Petr Janeba.

Ruský trh ještě předloni směřoval k předstižení Německa v roli největšího evropského odbytiště, ale pak udeřila krize a trh se zmenšil na polovinu. Letos se však hlavně díky "šrotovnému" zotavuje tak rychle, že dovozce zaskočil. Janeba odhaduje, že letos se v Rusku prodá na 1,7 milionu nových osobních aut, tedy asi o 350 000 více než loni.

Kaluga nestačí vyrábět

"Bohužel, v Kaluze se nevyrábějí ty počty aut, které jsme měly slíbeny, což zhoršuje situaci na trhu," řekl. Poptávka zamířila vzhůru v okamžiku, kdy koncernovému závodu v Kaluze vypršela lhůta pro jednoduchou montáž vozů a musel přejít k plnému cyklu s větším podílem ruské práce.

Projevily se i potíže s přechodem na dvousměnný provoz, část kapacity odčerpalo i Polo, které se v daném provedení má vyrábět jen v Rusku a v Indii. Závod má v budoucnu dosahovat kapacity až 150 000 vozů. Ale odhaduje se, že do konce roku vyrobí něco přes 40 000 aut, včetně fabií a octavii. V roce 2008 prodala Škoda v Rusku 50 733 vozů, loni 33 002 aut.