Profil

Martin Škopek (43)

Pro Erste pracuje 11 let - od roku 1999 byl ve vedení ČS, v roce 2006 v rumunské bance BCR. Teď jako uznávaný expert velí retailu Erste Group.

Martin Škopek je nejvýše postaveným Čechem v hierarchii rakouské banky Erste Group, která vlastní Českou spořitelnu. Jeho úkolem v celé bankovní skupině, která se stará o peníze více než 17 milionů klientů v osmi zemích, je maximalizace výsledků Erste Group ze služeb pro drobné klienty.

Po svém červencovém nástupu do vídeňského ústředí postupně zkoumá, jak by se skupina Erste Bank měla lépe vnitřně organizovat. Postupně chce analyzovat jednotlivé procesy a určit co je lepší realizovat na úrovni celé skupiny a kde naopak lze získat více, když ústředí ponechá více prostoru jednotlivým bankám.

Z jeho rozhovoru pro HN po nástupu do Vídně vyplynulo, že v Erste má plnit jakousi "úlohu biče", který má zlepšit výsledek skupiny Erste v celé oblasti služeb pro drobné klienty - tedy včetně České spořitelny.

Jednou z nových služeb, kterou by mohli zaznamenat právě i klienti České spořitelny je například uvažované zavádění platby přes mobily.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jiří Kurka
Jak vnímáte současné snahy evropských úřadů více "kočírovat" banky? Je to krok správným směrem, aby nedošlo k další krizi?
Bankovní trh je v řadě evropských zemí již nyní regulován velmi dobře - to platí například pro Česko. Je jasné, že přijdou nějaké změny v regulaci, ale je třeba, aby byly citlivé a nepodvázaly bankovní trhy a tím i celou ekonomiku.
Martin Skopek
Vít Pátek
Co se tak asi můžu dozvědět objektivního od vysokého bankovního představitele, ještě k tomu momentálně zaměřeného přímo na retail s úkolem maximalizovat jeho výnosy, o bankovních poplatcích?
Mozna by bylo dobre se nejdrive pokusit na neco konkretniho zeptat, co rikate?:-)
Martin Skopek
Jirka
Jsou mezi státy eurozóny tak velké rozdíly v bank. poplatcích jako u nás - např. KB za vedení účtu a transakce cca 200,- Kč/měsíc + úrok 0,01% p.a. a ERA 0,-Kč/měsíc + úrok 2,5% p.a.
Každá země, dokonce každá banka má trochu jiný obchodní model. Některé banky půjčují peníze firmám a občanům v té zemi nebo zemích, kde působí, jiné vydělávají spekulativními investicemi, které s sebou nesou vysokou míru rizik. Banky v regionu CEE jsou vesměs konzervativní a poskytují služby klientům tak, aby udržely nízkou míru rizika. To s sebou ale nese i poplatky.
Martin Skopek
Pepa
Dobrý den, prosím o stručnoé odpověďi a. domníváte se, že je morální aby bankovní úředníci měli výrazně vyší platový průměr než lékaři, vědci, učitelé ? o "vysoké odbornosti" bankovních úředníků k poměru např. k chirurgovi nebo VŠ profesorovi, vědci apod. se jistě nemusíme přít... b. Jakou část celkového zisku tvoří bankovní poplatky ? Bohužel neexistuje žádný limit k poplatkům, takže se může stát, že najednou poplatek za účetní transakci bude např. 1000,- kč ? Pokud limit není, pak je to možné, pokud limit je, jaký je ? Můj návrh ( např.): pokud klient pravidelně spoří průměrnou mzdu ( tj. jedna položka za měsíc+ vedení účtu+výpis- připrané úroky) , pak na konci roku nesmí dojít k tomu, že nominální hodnota na účtu bude menší než 12*průměrná mzda), dnes to neplatí !!! c. jak je možné, že stát sanuje banky, banky v případě zisku si zisk ponechají ale v příápadě ztráty stát banky sanuje, tj. zisky jsou soukromé, ztráty jsou veřejné. (IPB,KB,ČSSP atd. v dřívější době) d. nelze popřít, že podnikat v bankovnictví je lukrativnější než například zdravotnictví,zemědělství atd. Nedomnívate se, že "bankovní daň" by alespoň částečně zrovnoprávnila tato podnikání ? e. neslyšel jsem o osobní zodpovědnosti pro případ, kdy banka prodělá na orčitých operacích (případů je mnoho i v ČR), ale bankovních bonusů je celá řada. V USA je snaha bankovní bonusy výrazně zdanit, jak to vidíte Vy ? Nebo je morální aby odcházející šéfové měli řádovně desítky milionů a špičkový chirurg to nevydělá za celý život ? f. Benefity zaměstnanců se mají odstraňovat ( správně !), proč jsou ale existují benefity pracovníků ČNB ( možnost používat účet ČNB, velmi výhodný úrok atd.) Váš názor ? g. Váš názor na (nemalý) poplatek, že si zakládám účet v EUR a přináším do banky větší obnos peněz. Děkuji
a. Tento nepoměr ve výši platů určitě není fér, ale faktum je, že banky mají soukromé vlastníky a snaží se do své firmy přilákat ty nejkompetentnější pracovníky. My jako banka můžeme přispět tím, že hospodaříme se ziskem a odvádíme státu daně, aby mohli být lékaři, vědci a jiné státem zaměstnávané profesní skupiny placeni lépe. b. Poplatky tvoří zhruba 25 procent veškerých příjmů Erste Group, ani v Česku není tento poměr vyšší. Poplatky jsou automaticky regulovány vzájemným si konkurováním bank na trhu - poplatek ve výši 1.000 Kč za účetní transakci nikdy nebude, neboť by klient z takové banky okamžitě utekl k jiné. Všeobecně byste neměl spořit na běžném účtu – pokud máte zájem o pravidelné spoření s vyšším zhodnocením Vašich prostředků, nabídneme Vám vhodnější produkty.
Martin Skopek
Ach jo (bls1)
Dobrý den, vyhodnocuje vaše banka svoji politiku s časovým odstupem? Připustíte si, že od vás někteří klienti (např. já) odešli právě kvůli vaší maximalizaci zisků? Nebo je vám košile bližší než kabát?
Dobrý den, pokud jsme o Vás jako o klienta přišli, mrzí nás to. Nejde nám ale o maximalizaci zisků, ale o dlouhodobou stabilitu. K té poplatky chtě-nechtě patří. V době krize se ukázalo, že právě stabilita a důvěryhodnost je pro klienty klíčová, pro nás tím pádem také. Nikdy se nebudeme pouštět do rizikových operací s prostředky našich klientů. Jsem přesvědčen, že to je argument, který je pro řadu z našich klientů klíčový. 190 let historie je zavazující.
Martin Skopek
les
Jak daleko / vysoko ČS půjde s poplatky? Dokud jí všichni obyčejní klienti neodejdou do bank s nižším standardem, ale vyššími úroky a nižšími poplatky?
Viz prosím odpověď na předchozí, resp. následující dotazy.
Martin Skopek
Martin Vít
Dorý den! Jsem drobný investor a držím akcie Erste Bank. Zajímalo by mě: 1. zda očekáváte zavedení bankovní daně na trzích v zemích kde vaše finanční skupina působí. Jak to vypadá v Rakousku se zavedením bankovní daně? 2. Jak by případně zavedení bankovní daně (zejména v Rakousku) "snížilo" zisk Erste Bank. 3. Má banka růstový potenciál do budoucna (růst tržeb, případně o kolik) ve střednědobém horizontu. Děkuji za odpověď!
Dobrý den. 1) V Rakousku momentálně uvažují o zavedení bankovní daně ve výši 500 mil. EUR, ještě ale není specifikováno, na jakém základě bude počítána – to bychom měli vědět nejpozději v listopadu. Ze zemí, v nichž působíme, zavedla bankovní daň Maďarsko, což nás bude v tomto a příštím roce stát vždy zhruba 35 mil. EUR. 2) to budeme vědět až v listopadu 3) každopádně – ve středním i dlouhodobém horizontu, protože země SVE jsou nadále v konvergenčním procesu, kdy se dostávají na úroveň zemí EU-15. Proto můžeme vycházet z toho, že zisky dále porostou.
Martin Skopek
Martin
Dobrý den, přijde Vám fér účtovat si poplatek za příchozí platbu na běžný účet? Proč většina českých bank nedokáže nabídnout účet zdarma s kartou a internetovým bankovnictvím, kde by se platilo pouze za odchozí položky? V sousedním Německu to banky umí (ING Diba, DKB, Comdirect, Targobank, Netvabk,..).
Rozumím Vám, bylo by fajn, kdyby účty mohly být zdarma. Každá banka uplatňuje svoji poplatkovou politiku dle svého obchdodního modelu. Obecně poplatek souvisí se zpracováním došlé platby v systémech banky. My jej vybíráme podle pravidla transparentnosti – tedy, že poplatek účtujeme tam, kde náklad na danou službu vznikl, nikoli, že dáme jednu službu naoko zadarmo a poplatek vybereme jinde.
Martin Skopek
Červenka M.
Dobrý den. Poprosil bych Vás o odpověď. Jak se promítne letošní zvýšení poplatků v ČSAS či Erste Bank v ziskovosti za letošní rok? Dá se očekávat v příštím roce větší ziskovost Erste Bank díky zevedeným poplatkům, případně zda-li očekáváte výrazné zlepšení v poměru odpisy (za nesplacené uvěry atp.) a zisk. Jsou vysoké odpisy vykazované Bankou jen jistou "rezervou a opatrností" nebo tato položka bude v brzké budoucnosti (dva tři roky) klesat (případně jak moc). Přeji Vám vše dobré Červenka
Dobrý den, děkuji za dotaz. Vím, že to může znít málo uvěřitelně, ale dopad ze změny sazebníku do výnosů ČS je černá nula. Nedělali jsme to proto, abychom na tom vydělali,i když opticky to tak může vypadat, pokud vezmete počet položek, kde se cena zvýšila a kde se snížila. Jenže právě položky, kde se cena snížila mají nesrovnatelně vyšší využitelnost a tudíž výraznější (= negativní) dopad do výnosů. Letošní změna sazebníku byla primárně o větší přehlednosti a to se snad povedlo. V poplatcích se držíme těchto pravidel: 1. Jsme fér a klient, ví, za co platí - žádné skryté poplatky, žádné rozpouštění nákladů 2. jsme srozumitelní – klienti se v našem sazebníku vyznají lépe, 3. Víme, že klienti mají různá přání - skoro vždycky mají alternativu,jak s námi bankovat levněji, 4. Poradíme klientům,jak nás využívat co nejvýhodněji.
Martin Skopek
Pavel Šedý
Mrzí mě, že Erste/ČS neumí udělat mezi svými bankami výhodnější=levné a rychlé přeshraniční platby, stále jsou velmi drahé. Jediné, co se zlepšilo, jsou levnější výběry z bankomatů skupiny Erste. Kdy nastane změna?
Dobrý den, děkuji za podnět. Úhrady z ČS do Slovenské spořitelny jsou již nyní značně zvýhodněné, zaplatíte méně než 25% z obvyklé ceny zahraniční transakce. Jsme rádi, že klienti mají zájem využívat výhod v rámci skupiny Erste proto na dalších zvýhodněních pracujeme a budeme je zavádět postupně.
Martin Skopek
Koloníková
Co si myslíte o přenositelnosti IBANu, resp. čísla účtu? Je to sci-fi, anebo jde o reálnou, ale velmi nákladnou možnost?
Bankovní účet není náhodná skupina čísel, ale je to spíše kód. Každá číslice má nějaký význam. Pokud by se zaváděla přenositelnost čísel, musely by banky tyto kódy sjednotit, což je upřímně řečeno opravdu spíše sci-fi. Navíc poměr obrovských nákladů a investic spojených s touto funkčností v poměru k užitku pro klienta je dosti diskutabilní.
Martin Skopek
MS
Při spuštění internetového bankovnictví mi již delší dobu Vaše banka nabízí půjčku na statisíce korun s úrokem 18%. Takovou úrokovou míru pokládám za lichvu. Opravdu máte tolik zájemců o půjčky za takovýchto podmínek nebo pouze mě máte za tak výjimečně hloupého?
Úroková míra u rychlých hotovostních půjček začíná na 8% ročně, což je tzv.prime rate, k němu se obvykle ještě připočítává rizikový podíl podle profilu konkrétního klient. Úroveň sazby 18% je obvyklá spíše u kreditních karet. Tam ji ovšem platíte pouze tehdy,pokud do 45 dnů nevyrovnáte debet čerpaný na kartě. Pokud ho vyrovnáte v této lhůtě je úvěr z kreditky bez úroku.
Martin Skopek
anonym
Nejsou vyšší poplatky vlivem nestanovení max. výše poplatků např. zákonem? Existují v Evropě státy s touto regulací?
Ve všech zemích, v nichž působíme, si banky vzájemně konkurují. Tím jsou poplatky regulovány přirozenou cestou – jak věci fungovaly, když byly centrálně regulovány, má řada z nás ještě v živé paměti.
Martin Skopek
Jirka
Proc trva platba kartou v Cesku tak strasne dlouho? Kdyz tou samou kartou (vydanou Ceskou Sporitelnou) platim treba ve Skandinavii, trvato 3-4 vteriny.
Je dost těžké konkrétně odpovědět, ve hře je mnoho faktorů, platební terminál, komunikační spojení (a jeho rychlost) obchodníka s bankou atd. Pokud máte zájem o prověření konkrétní platby u konkrétního ochodníka, se kterou jste měl problémy, neváhejte kontaktovat naše Kartové centrum, rádi tuto skutečnost prověříme.
Martin Skopek
T.Novak
Dobrý den, jak je možné, že některá banka či kampelička je schopná dát klientovi 3 % p.a. za to, že si u nich vloží peníze na termínovaný či spořící účet, když jsou banky, které poskytují bonitním firemním klientům úvěry třeba za 2,5 %. Děkuji T.Novak
Popravdě jsou občas případy, kdy si kladu někdy podobnou otázku. Je potřeba rozlišovat finanční instituce lákající potennciální klienty na vysoké úroky z vkladů a vždy posuzovat důvěryhodnost, historii, výsledky a renomé dané instituce. Obezřetnost je určitě na místě, celou řadu případů známe z "bankovního podnikání" v České republice v 90.tých letech.
Martin Skopek
Iva Č.
Dobrý den, skutečně si myslíte, že měsíční poplatek okolo 150,-- i s co nejlépe nastaveným osobním účtem za položky, které chodí pouze trvalým příkazem anebo si je sama hradím prostřednictvím internetbankingu je odpovídající nákladům banky? A co poplatky na účtech právnických osob, nejvíce mě asi dostal poplatek Kč 15,-- za to, že si sama vytisknu elektronický výpis. Za co je tento poplatek? Bohužel jsou Vaše poplatky opravdu neúnosné, takže jsem se asi po 15 letech rozhodla od ČS odejít. Mrzí mě to, ale nemíním každý měsíc zbytečně vyhazovat peníze za nesmyslné poplatky.Vážně si myslíte, že to tak musí být? Děkuji.
Dobrý den, je mi líto, že jste nespokojená a odešla jste k jiné bance. Zkusím vysvětlit těch 150,- Kč za měsíc na Osobním účtu: pokud jste platila tuto částku (přesněji 149,- Kč) pak máte v rámci balíčku 9 služeb, jako je třeba výběr z bankomatů zdarma, platby v rámci ČS zdarma, přímé bankovnictví, karta nebo i pojištění, kontokorent atp. Osobní účet umožňuje nastavení na místu volnou z 30 produktů a služeb. Pokud jste nebyla spokojena s měsíční částkou 149 Kč a nevyužívala jste navolené menu produktů, bylo možné nastavení kdykoli změnit buď v Servisu 24 nebo na pobočce. A Osobní účet využívat například v základním nastavení za 29,- Kč. Pokud nejste spokojena s podnikatelským účtem, můžete zkusit přejít na Firemní účet ČS, kde je vedení i výpisy zdarma a řada dalších benefitů. Podobně jako Osobní účet, i Firemní účet si nastavíte podle sebe.
Martin Skopek
Jirka
Ad karty: Mel jsem na mysli, ze v prumeru v CR trva platba kartou mnohem dele nez v cizine (v obchode vytahnete kartu a lidi za vami zacnou vzdychat). V USA, ve Slovinsku, ve Svedsku, v Britanii atd mi trvala platba tou samou kartou temer vzdy mnohem kratsi dobu. Napriklad v americkem McDonaldu mi rekli, ze maji platbu kartou radsi, protoze je rychlejsi nez platba penezi (do 25 USD nevyzaduji podpis ani pin), o tom si u nas muzeme nechat zdat.
Rozumím a děkuji za upřesnění Vaší otázky. Obecně není žádný důvod k tomu, aby byly platby kartou v ČR pomalejší, než kdekoliv jinde po světě. Osobně cestuji velice často mimo republiku a mám ohledně doby trvání platby kartou různé zkušenosti. Máme standardní bankovní systémy, standardní produkty, ale nezáleží pouze na nás, ale i např. na kvalitě a spolehlivosti telekomunikačních linek, se kterými pracujeme jak my, tak obchodníci přijímající naše karty. Každopádně děkuji všem zúčastněným na dnešním chatu za aktivitu a zájem o problematiku bankovních služeb a přeji všem hodně úspěchů. Zdraví, Martin Škopek
Martin Skopek