Německá skupina Volkswagen, pod jejíž křídla patří i tuzemská Škoda Auto, se chce do roku 2018 stát největším světovým prodejcem vozů a sesadit dosavadní jedničku Toyotu. Firmě založené v roce 1937 by v jejím plánu mohly pomoci letošní potíže japonské automobilky s plynovými pedály.

Ve svém plánu nazvaném Strategie 2018 plánuje v příštích letech dosáhnout ročního odbytu deseti milionů vozů. V roce 2013 by měla továrna také zahájit prodej vozů s plně elektrickým pohonem - podle zdrojů z podniku by se prvním elektromobilem měl stát model Golf. Už na konci roku 2011 by se ale na trhu měly objevit hybridní verze modelů Jetta a Touareg. "Volkswagen spustí masovou produkci elektromobilů pro všechny," řekl nedávno šéf automobilky Martin Winterkorn během své návštěvy v laboratořích VW v kalifornském Palo Alto.

VW, který mimo jiné proslavil model Transporter, oblíbený hippies, má v expanzi pomoci i převzetí značky Porsche, ke kterému dojde v příštím roce. Obě firmy už přitom řadu let spolupracují, část modelu Porsche Cayenne se například vyrábí v bratislavském závodě VW.

Část odborné veřejnosti se však obává, že koncernová byrokracie může zadusit jedinečnost značky Porsche a plány nabídnout levnější modely pošpiní obrázek technického skvostu, za který je Porsche považováno.

Fanoušci značky také čekají, zda nově jmenovaný šéf automobilky Matthias Müller, který je označován za chráněnce Wintekorna, dokáže plně nahradit dlouholetého šéfa Porsche Wendelina Wiedekinga.


Volkswagen jede


6,29 mil. vozů


prodala loni skupina Volkswagen. Na světovém automobilovém trhu tak měla 11,4procentní podíl. V r. 2018 plánuje prodej deseti mil. vozů.