Pokud za čtrnáct dní přijedete k supermarketu na týdenní nákup, může vás překvapit změna v dosud prázdném rohu parkoviště. Bude tam stát přívěs či kiosek, tři čtyři vyleštěné vozy a nad nimi billboard se značkou AAA Auto.

"Jde o náš nový projekt, takzvané pojízdné výkupny. Mobilní prodejny a zároveň výkupny použitých vozů v místech, která nemáme pokryta sítí poboček," uvedla Karolína Topolová, viceprezidentka společnosti AAA Auto. Její firma je v zemi první, která s touto nabídkou přichází.

K novému způsobu prodeje se největší obchodník s ojetými auty v Česku, společnost AAA Auto, nechal inspirovat rostoucím počtem supermarketů. V řadě měst stojí vedle sebe a jejich parkoviště jsou z poloviny prázdná.

Po dohodě s majiteli, jejichž jména zatím nechce Topolová zveřejnit, využije firma AAA Auto část parkoviště k nabídce svých služeb.Místo aby firma čekala, až zákazníci zamíří do jejích středisek, jde sama aktivně na místa, kde se její potenciální zákazníci koncentrují. Poplatky za trvalý pronájem části parkoviště se budou lišit podle toho, jak velkou plochu a v jakém městě si AAA Auto pronajme.

"Zákazník si může nechat svůj vůz ocenit, může ho i na místě prodat. Bude tam několik vozů, aby si klient utvořil představu o úrovni naší nabídky. Bude tam připojení na internet, kde se zákazník může podívat na nabízené vozy v našich pobočkách, pravidelně tam bude specialista na výkup i na prodej," vysvětlila Topolová.

Její firma chce mobilními autobazary povzbudit stagnující prodej ojetých aut v zemi.

Síť AAA Auto v prvním pololetí prodala 18 840 vozů, což je meziročně o 3,4 procenta méně. Toto množství představuje čtvrtinu použitých aut, která změní majitele prostřednictvím autobazarů. Prodej autobazarů loni klesl z průměrných 200 tisíc ojetých aut ročně na 120 tisíc. To představuje třetinu všech transakcí s ojetými auty. Další dvě třetiny si majitelé prodávají sami mezi sebou. Vyplývá to ze změn v registru motorových vozidel.

Navzdory poklesu počtu prodaných aut tržby i zisk společnosti AAA Auto letos vzrostly. Tržby se zvýšily meziročně o 6,5 procenta na 2,3 miliardy korun a čistý zisk o 232 procent na 58 milionů korun.

"Lepších výsledků jsme dosáhli multiskillingem, tedy přeškolením zaměstnanců na více než jednu činnost," popisuje Topolová jednu z několika příčin lepších hospodářských výsledků.

Díky tomu, že každý zaměstnanec nyní ovládá více činností, mohla firma stovky z nich propustit. Ze 3800 lidí před dvěma lety klesl počet zaměstnanců loni na tisíc, nyní vzrostl na 1350.

Další příčinou zlepšených výsledků jsou přísnější kritéria výkupu aut. "Snažíme se kupovat hlavně lepší vozy, které nepotřebují velké investice do oprav," vysvětlila Topolová. Mezi další důvody patří striktní zaměření firmy na 15 nejžádanějších modelů, jako jsou například Škoda Fabia, Škoda Octavia, Ford Focus, Renault Megane či Opel Astra. "Jsou to modely, u nichž je doba mezi výkupem a dalším prodejem nejkratší. Impulzem pro nárůst zisku byl také vyšší prodej doplňkových produktů," řekla viceprezidentka AAA Auto.

Vyšší růst tržeb i zisku brzdí pokles cen ojetých aut, meziročně o 10 až 15 procent. Zatímco Škoda Fabia z roku 2002 stála loni 129 tisíc, letos je za 99 tisíc korun. O dvacet tisíc korun cena klesla kvůli stárnutí vozu, ale o dalších deset tisíc kvůli dosavadní nízké poptávce.

"Ceny už jsou na dně, poptávka začíná růst," soudí Topolová.


AAA Auto v číslech

2,29

miliardy korun, čili 91,6 milionu eur činily tržby AAA Auto v první polovině letošního roku. Je to meziročně o 6,5 procenta víc. Za celý rok 2009 firma utržila 4,2 miliardy korun.

18 840

ojetých aut prodaly bazary AAA Auto za první pololetí. Meziročně prodej poklesl o 3,4 procenta. Za celý loňský rok skupina prodala 37 215 vozů, což bylo o 38,5 procenta méně než v roce 2008.

25,7

procenta činila hrubá zisková marže firmy v letošním prvním pololetí. Loni to bylo 23,1 procenta. Čistý zisk za první pololetí se z loňských 18 milionů zvýšil na letošních 58 milionů korun.

Související