Ministr dopravy Vít Bárta při čtvrtečním jednání požádal představitele firmy Kapsch, aby mu v horizontu týdnů předložili svůj návrh na rozšíření mýtného systému v Česku na silnice prvních tříd. Výstavbu má zaplatit Kapsch.

"Pan ministr zdůraznil, že rozšíření nesmí klást žádné další finanční nároky na státní rozpočet," řekl HN Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy.

V původním zadání tendru na vybudování mýtného systému stálo, že kromě dálnic vítěz tendru vybuduje mýtný systém na 1035 kilometrech vyjmenovaných silnic prvních tříd. Firma Kapsch, která v soutěži na vybudování a provozování mýtného systému vyhrála, mýtné brány postavila jen na 170 kilometrech silnic prvních tříd.

Dražší mýto i známky: Bárta hledá další cesty, jak získat peníze na stavby - čtěte ZDE

Rozpočet měnit nebudu, tvrdí Bárta a chystá se na právní bitvy se stavbaři - čtěte ZDE


Další výstavba by byla příliš nákladná, protože mýtné brány, které mikrovlnný systém firmy Kapsch používá, musí stát mezi dvěma odbočkami ze zpoplatněné komunikace. Ze silnic prvních tříd odbočuje mnohem více komunikací než z dálnic, mikrovlnný systém proto není pro tyto komunikace efektivní.

Podle Hanzelky zatím nebylo upřesněno, na kterých silnicích by se měly mýtné brány objevit, jako příklad byla uvedena silnice z Jihlavy do Znojma.

Podle dopravního odborníka Petra Moose je jediným možným řešením vybudování hybridního systému. To znamená, že na silnicích prvních tříd by se průjezdy aut registrovaly satelitním systémem, který vyžaduje postavit jen několik kontrolních bran na silnicích a na dálnicích by projíždějící auta dál snímaly brány jako dosud.