Za volantem této limuzíny jsem seděl už dvakrát. Vždy jsem si všiml dalších a dalších nových věcí, pokaždé se objevily nějaké ty technické libůstky a zajímavé možnosti. Ne jinak tomu bylo také při našem třetím setkání. Kromě toho, že vyvstaly na povrch drobné nedostatky, vyzkoušel jsem si konečně tu vůbec nejsilnější motorizaci, tedy osmiválcový diesel.

Když se podíváme do ceníku, zjistíme, že pro Českou republiku se nabízí pouze a jenom osmiválcové motory, jeden dieselový, druhý benzinový. Jestliže se tomu divíte, pak vězte, že to není náhoda. Je to možná trochu zvláštní, ale na tuzemském trhu se těší velké motory takové oblibě, že se z toho vedení Audi točí hlava (a pak mi tvrďte, že je krize). Časem se objeví další možnosti a příští rok přibude také hybrid. Jen tak pro zajímavost, menší šestiválce se dodávají například do Ruska, což je další specifický trh. Tamním movitějším majitelům nijak nesejde na tom, co mají pod kapotou, hlavní je, že mají pod oknem „á-osmičku“.

800 Nm

Položím vám otázku, máte raději benzín nebo diesel? Nedávno jsem řešil s jedním mým kolegou odpověď dlouho do noci. Zážehový motor je prý klasika, je sportovnější, má lepší zvuk, příjemnější zátah a tak dále. Zřejmě to bude věc individuální, já jsem ovšem toho názoru, že se rozdíl mezi vznětovým a zážehovým agregátem v některých případech poněkud vytrácí a Audi A8 to pouze potvrdilo. Pravda, TDI je dražší. Jenže při sumách, ve kterých se pohybují základní verze je nějakých 102 000 Kč opravdu zanedbatelná částka. Ačkoliv 4.2 FSI má přeci jen o něco sportovnější charakter, ve vozidlech této velikosti se i tato odlišnost ztrácí. Samotná automobilka sice prezentuje auto jako sportovní a luxusní, žádné tlačítko aktivující sportovní režim uvnitř nenajdete. Maximálně narazíte nápis „Dynamic“ (což je mnohem výstižnější), no a k dynamické jízdě vám jednotka 4.2 TDI bohatě postačí.

Na co jsem se skutečně velmi těšil, byl maximální točivý moment. Přeci jen s vrcholem nabízejícím 800 Nm (v rozmezí od 1750-2750 /min) se zas tak často nesetkáváme. Diesel k tomu ještě přidá výkon 350 k, což je v porovnání s benzinem jen o něco málo méně, naproti tomu už zmíněný točivý moment je u vznětové jednotky téměř dvojnásobný. Celkově musíme motor jako takový pouze a jenom chválit. Cestující v podstatě nemají šanci poznat fakt, že palivo není zapalováno pomocí svíček. Navíc je vše příkladně odhlučněno, takže si můžete vychutnávat všudypřítomné ticho. Vzhledem k brutální síle není divu, že pohonná jednotka umí s „á-osmičkou“ řádně zacvičit. Pohotovostní hmotnost čítající bezmála dvě tuny není vůbec žádným problémem, na stovce jste za 5,5 vteřiny, maximální rychlost je 250 km/h (samozřejmě elektronicky omezena).

Pro oba dva motory dodává Audi osmistupňovou automatickou převodovku Tiptronic. Také pro ni bych měl samou chválu, nebýt jednoho drobnějšího nedostatku. Řadí hladce, řadí rychle, to vše jsou body navíc, ale odezva na plyn při rozjezdu je poněkud laxní. Poté, co ho dáte k podlaze, se nějakou dobu nic neděje, asi se vše připravuje na příděl stovek newton metrů. Když je automat připraven, pošle motor na všechna kola plnou svou sílu a posádka se nestačí divit. Tento nedostatek lze do určité míry potlačit díky systému Audi Drive Select, nikdy se ho ale nezbavíte úplně.

Nastavujte

Ano, Audi Drive Select, to je kapitola sama pro sebe. Můžete si vybírat ze čtyř režimů, přičemž každý poměrně výrazně změní chování automobilu. Kromě komfortního, neutrálního a dynamického módu je k dispozici ještě čtvrtý označený jako Individual. Zde si sám řidič kombinuje chování několika částí automobilu a není jich zrovna málo. Upravovat lze charakter nejen motoru a převodovky, ale také bezpečnostních pásů nebo zadního aktivního diferenciálu dodávaného pro diesel v rámci standardní výbavy.

 

Já osobně jsem si nakonec nejvíce oblíbil Comfort. Audi A8 je v něm velmi pohodlný vůz, řadí brzy, příjemně se pohupuje a hlavně pneumatické odpružení účinně utlumí téměř všechny nerovnosti. Najednou vám budou ty naše dálnice připadat tak kvalitní… (tedy pokud zrovna nepotkáte nějakou tu o 40 cm zvednutou vozovku).

K jistým jízdním vlastnostem přispívá nemalou měrou také stálý pohon všech kol. V případě vlajkové lodi značky Audi je síla motoru dělena pomocí mechanického diferenciálu v poměru 40/60 ve prospěch zadní nápravy. Těžký motor u přední nápravy sice působí vrozenou nedotáčivost, ale Quattro ji dokáže dost výrazně potlačit, obzvlášť ve spolupráci se zadní aktivním diferenciálem.

Spolupráce s GPS

Nemyslete si, že Audi Drive Select je jediná věc, která ovlivňuje chování automobilu. Pokud jsem na začátku říkal, že je pro nový model potřeba představit něco navíc, pak jsem měl (mimo jiné) namysli právě tuto věc. Inženýři propojili GPS s dalšími systémy vozidla. Laicky řečeno auto ví, kde se právě nachází a podle toho jedná. Automatická převodovka mění logiku řazení, světla složená z několika skupin LED diod upravují světelný kužel, aktivní tempomat už vám nezrychlí v případě, že před vás na dálnici vjelo vozidlo a vy dle plánované trasy máte za kilometr sjíždět, protože pak by musel zase brzdit, a to je neekologické. Trochu mne překvapilo, že u takto drahého auta není aktivní tempomat součástí standardní výbavy, ale s tím toho moc nenaděláme.

Kdybych chtěl popsat všechny technické libůstky, potřeboval bych asi tak 34 dalších odstavců. Zjednodušeně lze říci, pokud máte dost peněz, že si můžete objednat prakticky cokoliv, od televize, přes infračervenou kameru, telefon, dřevo, kůži nappa nebo Alcantaru, až po masážní sedačky. Ty zcela určitě stojí za zmínku, protože kromě pěti masérských programů, kdy každý z nich nabídne tři intenzity, umožňují seřízení ve 22 různých směrech a to v takovém rozsahu, že si z pohodlného křesla můžete udělat sportovní sedadlo s výborným bočním vedením.

Na palubě

Interiér se nese ve znamení prvotřídní kvality a spousty prostoru. Aby ne, když vnější délka přesahuje pět metrů a rozvor má téměř 3 m. Materiály jsou vybrané a zpracované s německou precizností, vše do sebe dokonale zapadá, i když!!! Co to vidím?? Mřížka reproduktoru uloženého uprostřed palubní desky se zřejmě vlivem vysokého horka zkroutila a na pravé straně trčí do prostoru. To je ale obrovská škoda. Že by soudruzi z NDR někde udělali chybu?

Zcela záměrně jsem při hodnocení vynechal jindy důležité věci typu spotřeby, případně zavazadelníku, protože to u tohoto auta nepovažuji za podstatné. Pouze stručně uvedu, že není příliš velkým problémem pohybovat se kolem desítky a že se do zavazadelníku vejdou dva golfové bagy.

Každá sranda něco stojí

Tématu pořizovací ceny jsme se už lehce dotkli. Audi A8 začíná zhruba na 2,5 mil. Kč a jak je u této značky zvykem, seznam příplatků tuto cenu zvedne velmi rychle. Chcete systém MMI s touchpadem? Není problém, 85 000 Kč. Nebo se vám líbí výborně hrající audio Bang and Olufsen s výsuvnými výškovými reproduktory? Jak si přejete, 190 000 Kč. A co takhle kůže nappa? 218 000 Kč. Nebo do toho chcete skočit ve velkém s paketem design selection (který jsme si jen tak mimochodem vyzkoušeli)? No proč ne, 506 880 Kč.

Nová generace Audi A8 je vlajková loď se vším všudy. Pár much sice má, ale kromě toho také má dost silnou image (tedy alespoň v ČR), je rychlá, pohodlná, luxusní. V extralize luxusních automobilů určitě nějaký úspěch uhraje a dost možná to bude úspěch nemalý.

Plusy: motor, luxusní interiér, široké možnosti nastavení, aktivní zadní diferenciál

Mínusy: množství příplatkových prvků a jejich cena, odezva na plyn při rozjezdu, pouze dva roky záruky na techniku

Motor: vidlicový vznětový přeplňovaný osmiválec
Objem: 4134 cm3
Výkon: 258 kW (350 k) při 4000/min
Točivý moment: 800 Nm při 1750 - 2750/min
Převodovka: 8stupňová automatická
Rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,5 s
Spotřeba (město/mimo město/komb.): 10,2 / 6,1 / 7,6 l/100 km
Spotřeba v testu: 10,7 l/100 km
Rozměry: 5137 x 1949 x 1460 mm
Rozvor: 2992 mm

Základní cena v provedení 4.2 TDI: 2 448 000 Kč