Mezinárodní ohlas vyvolala výstava o surrealismu v grafickém designu, která je součástí aktuálního brněnského bienále. Kromě odborných periodik referovaly o výstavě Cosi tísnivého: Surrealismus a grafický design také velké světové deníky, například The New York Times (NYT) na svých internetových stránkách a Frankfurter Allgemeine Zeitung v tištěném vydání.

"Na výstavu se ptají galerie ze zahraničí, uvažují o jejím uvedení. Vše je zatím věcí jednání," říká mluvčí pořádající Moravské galerie Lenka Vodičková.

Výstavu připravil pro Mezinárodní bienále grafického designu významný britský kurátor a publicista Rick Poynor. Článek publikovaný na webu NYT upozornil třeba na to, že surrealismus zapustil v Československu stálé kořeny. "Surrealismus se stal trvalou součástí české kultury - v Česku a na Slovensku stále působí surrealistická skupina - a tvůrci plakátů v šedesátých letech vytvořili pod vlivem surrealistického umění mnoho pozoruhodně svobodných a experimentálních grafických děl," uvedl Poynor pro The New York Times.

Britský kurátor zařadil mezi dvě stě padesát exponátů výstavy řadu českých plakátů, knižních obálek a dalších výtvarných prací. Jejich autory jsou například Toyen, Jindřich Štyrský, Karel Teige, Karel Teissig, Jan Švankmajer nebo Eva Švankmajerová. V kolekci se nachází také současná světová špička grafického designu včetně například newyorského tvůrce německého původu Stefana Sagmeistera.

Grafické práce jsou rozčleněny do sedmi tematických celků, jež objasňují principy surrealistického tvůrčího myšlení. Název výstavy Cosi tísnivého je odvozen od stejnojmenného textu zakladatele psychoanalytické školy Sigmunda Freuda. Surrealisté podobně jako Freud věřili, že duševní pohnutky se nejjasněji projevují v oblasti nevědomí.

Podle kurátora výstavy Ricka Poynora může i grafický design zprostředkovat setkání s podivnými, fantaskními a tísnivými motivy a znovu objevovat smysl pro záhady a okouzlení. Expozice v Pražákově paláci potrvá do 24. října.