Posledních sedmdesát metrů tunelu Blanka neprorazí těžké stroje ještě tři a půl měsíce. Zástupci Metrostavu to sdělili ve středu při jednání sněmovního hospodářského výboru, který se situací kolem propadlého tunelu včera zabýval. V souhrnu to znamená, že stavba bude stát přes 4 měsíce. Podle smluv s Prahou může zdržení pro Metrostav znamenat půlmiliardovou sankci a pro řidiče otevření tunelu v květnu 2013.

Ražba největšího městského tunelu v Evropě nepokračuje od 6. července, kdy se propadla jeho část nedaleko Brusnice. Metrostav bude moci pokračovat v byznysu za více než 20 miliard až poté, co Báňský úřad skončí s vyšetřováním příčin propadu. To ale podle svého předsedy Ivo Pěgřímka neuzavře do té doby, dokud jeho lidé neprozkoumají dosud nepřístupnou část tunelu za závalem. A než se tam dostanou, bude to trvat podle odhadu Metrostavu právě tři měsíce.

Firma musí totiž navrhnout sama postup, jak se k nebezpečnému místu dostat, předložit ho ke schválení Báňskému úřadu a pak přístup k závalu prokopat.

"Zpozdné" 5,25 milionu denně

Do té doby může firma každým dnem počítat, jak jí naskakují penále. "Za pozdní předání díla je smluvní sankce 5,25 milionu korun denně," konstatoval ředitel magistrátního odboru městského investora Jiří Toman. Není to ale jediná hrozba. Za pozdní umožnění nástupu firem, které montují technologie, má Metrostav platit dalších 2,2 milionu denně. "My ale pořád počítáme s tím, že stavbu předáme včas. Na tom havarovaném úseku jsme byli asi dva měsíce v předstihu," řekl mluvčí Metrostavu František Polák.

Báňský úřad také poprvé veřejně poukázal na chybu, která se stala před propadem tunelu. Týká se bagristy, kterého zával zasypal. V tunelu neměl podle předpisů co dělat.

Těsně před propadem, kolem půl dvanácté v noci, pracovali v tunelu dva lidé - kromě bagristy ještě jeho pomocník. Rozbily se jim ale hadice od hydrauliky a pomocník je šel nahoru opravit. Bagrista pak zůstal v tunelu sám. "Co se tam dělo, známe jen z jeho výpovědi, o níž nechci mluvit. Zda je pravdivá, se ukáže, až když prozkoumáme zadní část závalu," popsal Ivo Pěgřímek.

Jasné je jen to, že k závalu došlo při odstraňování pažení, které drželo betonový strop tunelu. Podle informací HN mohla být chyba v tom, že bagrista podle předpisů nerozebíral pažení postupně, ale strhl ho lžicí bagru.

"Mohla to být jedna z příčin," připouští předseda Báňského úřadu. Zda je ale bagrista hlavním viníkem, není jisté. Podle Ivo Pěgřímka našel Báňský úřad i další chyby, nechtěl je ale před uzavřením vyšetřování specifikovat.

Kromě takzvaného nedodržení technologické kázně šetří Báňský úřad také možné chyby v projektu. V místě propadu tunel procházel pod nestabilním nadložím.