Část z osmi milionů vozů, které musela japonská automobilka Toyota Motor svolat kvůli nejrůznějším závadám k opravě, možná do servisu k výrobci ani nemusela. Nasvědčují tomu včera zveřejněné předběžné závěry výzkumu amerického Úřadu pro silniční bezpečnost.

Úřad zjistil, že ve 35 z 58 zkoumaných případů řidiči toyot vůbec nepoužili brzdový pedál. Nabízí se tedy vysvětlení, že si motoristé spíše spletli brzdu s plynem, uvedla agentura Bloomberg. Při vyšetřování úředníkům pomáhaly černé skřínky, které jsou do japonských aut instalovány již od roku 2001.

Sama automobilka zkoumala kvůli stížnostem svých zákazníků na nechtěné zrychlování 4000 vozů. Nenašla však žádnou závadu na elektronice, která by zrychlování způsobovala.

Úřad pro bezpečnost na silnicích v tomto ohledu automobilku podpořil. Tvrdí, že neexistuje žádný důkaz, který by nasvědčoval závadám na elektronice.

K již známým příčinám nehod vozů Toyota vyšetřovatelé žádné další nepřidali. Vědí pouze to, že za nimi stály chyby řidičů a špatný kobereček pod pedály, za který se zachycoval akcelerátor.

Sedmdesát jedna dopravních nehod, při kterých zahynulo celkem 89 lidí, zároveň vyšetřuje agentura pro kosmický výzkum NASA. Její odborníci se zaměřili na teorii, zda nebyl plynový pedál toyot při nehodách nějakým způsobem elektromagneticky rušen.

Množství stížností, které dovedly Toyotu k opravě 8 milionů vozů, se negativně podepsalo na její reputaci. Američané se na stránkách YouTube předhánějí, kdo bude mít lepší video se "splašenou" toyotou.

Za vadné zařízení ve svých autech firma na jaře letošního roku zaplatila ve Spojených státech pokutu v rekordní výši 16,4 milionu dolarů (zhruba 3 miliardy korun). V USA se skandál podepsal na prodeji Toyoty. Podle výsledků za druhé čtvrtletí klesl v červenci prodej značky o více než tři procenta. Akcie největší světové automobilky klesly letos již o 15 procent.