Se zastavením stavebních prací na železnici to není tak horké, jak se mohlo zdát z výroků ministra dopravy Víta Bárty (VV). Ten v pondělí oznámil, že "s okamžitou platností" stopl patnáct projektů na železničních koridorech. Stavební firmy, kterým Bárta už nechce proplácet faktury, však v pracích pokračují.

Například v Hořovicích u Berouna se dále modernizuje nádraží a poblíž se betonuje nový tunel. "Zatím pokračujeme podle plánu," řekl koordinátor tamních prací Pavel Mareš ze společnosti Skanska.

Ministerstvo začalo ze svého postoje couvat. "Nedám vám přesné datum," odpověděl mluvčí resortu Jakub Ptačinský. Pondělní Bártovy výroky ale prý rozhodně neznamenaly, že by dělníci měli okamžitě odhodit lopaty. "Když malujete strop, nepřestanete v půlce," tvrdí mluvčí.

Na modernizaci koridorů mělo jen letos jít 10 miliard korun. Rozhodnutí zastavit výstavbu Bárta vysvětloval tím, že stavební firmy nebyly ochotné v době škrtů nabídnout větší slevy.

Problém ale je, že před zastavením prací musí ministerstvo nechat staveniště zakonzervovat, aby stát moc netratil, když bude chtít později v projektech pokračovat. Náklady na tyto práce však odhadnout nedokáže.

Vedení resortu se už ale preventivně chystá na možné žaloby stavebních firem.